Leder

Nerde-alarm!

LEDER: Til å være ett av verdens mest digitaliserte land ligger Norge langt bakpå i utdanningen av IT-hoder, skriver Bjørn G. Sæbø.

Dette er en leder. En leder er en kommentar som gir uttrykk for avisens meninger og holdninger.

Om en drøy måned går søknadsfristen til de videregående skolene ut, og tusenvis av elever besøker messer og fagdager for å finne ut hva de skal bli når de blir voksne. I vår region er det prima muligheter for å utdanne seg innen dans, drama, mediefag og yrkesfag – og slik skal det selvsagt være i fortsettelsen også. Likevel er det grunn til å gjøre som konserndirektør Toril Nag i Lyse og etterspørre nerdene. LES OGSÅ: Mangelen på IT-nerder i regionen bekymrer

Hvor er koderne, programmererne og folkene som skal lære opp robotene som tross alt skal svare på spørsmål om banktjenester, kommunale tjenester og etter hvert sørge for at de eldre får bo hjemme så lenge som mulig? Roboter trenger trenere – ikke i en science fiction-fantasi – men som en del av den virkeligheten som skal sørge for at både banker og eldreomsorgen går på skinner.

Stavanger-regionen har allerede tatt en posisjon innen kunstig intelligens. Forus-bedriften Boost AI har vakt stor oppsikt etter å ha utviklet en digital kundebehandler, basert på lokalt utviklet algoritmeteknologi. «James» – som kundebehandleren før ble kalt – er nå kjent som «Banki» i SR-Bank, og skal ut på verdensmarkedet. Denne og andre typer digital teknologi trenger kraftig påfyll av unge mennesker som har grunnleggende IT-kompetanse og forstår digitale prosesser. Bransjeorganisasjonen IKT-Norge anslår at nasjonen trenger minst 5000 studieplasser for å dekke behovet etter IT-kompetente personer.

Til å være ett av verdens mest digitaliserte land ligger Norge langt bakpå i utdanningen av IT-hoder. Det er langt fra bare IT-bedriftene selv som trenger fagfolk, men ikke minst olje- og energiselskapene og offentlig sektor trenger nerdene, tech-hodene eller teknologene. Koding skal bli et fag i skolen til høsten, men det er avgjørende viktig med et nasjonalt løft for å løfte IT-utdanning opp på et høyere nivå.

Mer fra: Leder