Leder

Når Equinor skal straffes

LEDER: Salg av utenlandsdelen av Equinor når oljeprisen er på 33 dollar fatet må være blant tidenes dårligste forretninger, skriver Bjørn G. Sæbø.

Dette er en leder. En leder er en kommentar som gir uttrykk for avisens meninger og holdninger.

Equinor har stått for en ubegripelig skandale gjennom forsøket på å være med på det amerikanske eventyret innen skiferolje og skifergass. 200 milliarder kroner er tapt, og Equinor kan ikke møte en slik skandale ved å vise til fotnoter i årsrapporter, be eiere og analytikere om å legge sammen de siste årenes avskrivinger eller møte offentligheten med svada. Equinor er i hovedsak et statlig selskap og må stå til rette for eierne representert ved regjering og storting. USA-fadesen må få konsekvenser for Equinors ledelse og strategi.

Nokså programmatisk blir Equinor-skandalen fulgt opp av krav om nasjonalisering og salg av utenlandsvirksomheten. Equinor gikk på børs under Stoltenberg-regjeringen for å satse utenlands, uten at det dermed er sagt at nasjonalisering er en vaksine mot skandaler. Statoil gikk på flere smeller da det var helstatlig. USA-skandalen skyldes at Equinor begynte å gjøre ting Equinor ikke kunne. Forus-selskapet er verdensledende til havs, men en amatør til lands. Der er utfordringen eierforhold og kranglete bønder i Texas og Nord-Dakota, ikke boring offshore. Brasil er kanskje Equinors mest lovende utenlandssatsing, og der gjør Equinor det de er gode på, nemlig offshore-virksomhet.

Salg av utenlandsdelen av Equinor når oljeprisen er på 33 dollar fatet må være blant tidenes dårligste forretninger. Det er også et miljøtankekors at Equinors havvindkontrakter er lokalisert til Dogger Bank og Long Island utenfor New York – i utland som Storbritannia og USA. Hva blir konsekvensene for fornybar hvis utenlandsdelen av Equinor går på billigsalg fordi Rødt og SV vil straffe ledelsen i selskapet?

Det er historieløst når Rødt etterlyser et «industrilokomotiv med samfunnsbygging som mandat», som det heter i Klassekampen. Hvor har partiet vært de siste tiårene? Equinor er et industrilokomotiv, men dessverre et som har sporet av og trenger hjelp til å komme på skinnene igjen.

Mer fra: Leder