Rogalands Avis mener

Sps bymiljø-vrangvilje

Senterpartiet har vært underlig vage etter Ola Borten Moes krav om å ta penger fra bymiljøpakker og gi til distriktene.

Dette er en leder. En leder er en kommentar som gir uttrykk for avisens meninger og holdninger.

En stund så det ut til at Senterpartiet mente alvor om å ta hele landet i bruk. Den mye omtalte overgangen til Jan Bøhler fra Ap til Sp, Trygve Slagsvold Vedmums hyppige besøk i Oslo-bydelen Groruddalen og det faktum at Sp også er med på å styre en storby som Stavanger, er logiske brikker i partiets bestrebelser på å bredde ut.

Det er selvsagt ikke tilfeldig at Sp slapp løs nestleder Ola Borten Moe i det som må sies å være et distriktspopulistisk angrep på bymiljøpakkene. Med VG på hjul var Borten Moe i Sør-Troms i begynnelsen av august for å peke på smale, slitte og humpete veier. Sp-nestlederens løsning er å ta fra byene og gi til bygda. – Han vil kutte i vei og miljøpakker i byene og heller oppgradere slitte og humpete fylkesveier, som det heter i VG-reportasjen.

Det er en mild beskrivelse å påstå at de lokale ordførerne på Nord-Jæren og fylkesordføreren – som er de lokale aktørene – innimellom må ha hatt klemme tannkremen inn på tuben-følelsen når de har behandlet bymiljøpakken i vår region. Kostnadssprekk, kostnadskutt, tøffe prioriteringer ispedd bompengeopprør og ikke minst nok en håpløs forsinkelse av bussvei-prosjektet har gjort den lokale bymiljøpakken utsatt for kritikk – med rette. På den andre siden glemmes fort de mange prosjektene bymiljøpakken finansierer via bompenger og/eller statlige tilskudd. Utenom sykkelstamveien – som er 100 prosent statlig finansiert – skal det brukes 1 milliard kroner på andre sykkeltiltak. Det skal investeres store penger på alt fra tungbilfelt, kollektivtiltak både i og utenom bussveien, oppgradering av bussterminaler i Stavanger og Sandnes og utbedring av en rekke fylkesveier.

Senterpartister på Nord-Jæren ser trolig en annen vei når Ola Borten Moe fyrer løs. Det kan umulig være lett å være Sp-ordfører i Randaberg eller Sp-varaordfører i Stavanger og kjempe for bymiljø-løsninger som partiets nestleder prøver å skyte ned. Det er selvsagt legitimt av Sp å si at det må satses mer på veivedlikehold og veibygging i distriktene, men øvelsen der partiet både skal være utkantenes forkjemper og byenes velgjører, er lite troverdig. Partiet droppet i vinter tanken om å ta 12 milliarder kroner fra bymiljøpakkene og dele ut til distriktene, og partiet har heller ikke foreslått i sin innstilling til Nasjonal transportplan å ta penger fra pakkene.

Senterpartiets doble kommunikasjonsform der nestlederen reiser rundt i Nord-Norge og tøffer seg mot byene, blir dypt problematisk når Sp også er med og styrer i de samme byene og bynære kommunene.

Mer fra: Rogalands Avis mener