Leder

Finnøy-frustrasjonene

LEDER: Det er satset milliarder til tunneler mellom Stavanger, Rennesøy og Finnøy – og hva med å sende flere busser gjennom dem? skriver Bjørn G. Sæbø.

Dette er en leder. En leder er en usignert kommentar som gir uttrykk for avisens meninger og holdninger.

Da Stavanger ved nyttår gikk over fra å være en kompakt by med ingen utkanter til å bli en langstrakt by- og landkommune med mange utkanter, fulgte en hel del problemer med på lasset. Innlemmelsen av Ryfylke-kommunene Finnøy og Rennesøy i Stavanger gir en rekke sentrum-periferi-utfordringer, der kollektivtrafikken er blitt den synligste. Det finnes ingen bussruter mellom Finnøy og Stavanger sentrum, og siste båt går klokken 20.00 henholdsvis mandag, tirsdag og onsdag. I helgene er siste reis klokken 23.00, noe som kan være i tidligste laget for finnøybuer som skal på kino, teater eller ut og spise i Stavanger sentrum.


Dagens rutetilbud er et utslag av politiske valg. Det gamle Finnøy kommunestyre valgte å gå inn for å beholde båtrutene og nedprioriterte buss – noe fylkeskommunen som ansvarlig for kollektivtrafikken har lyttet til. For Finnøy som en øygruppe har båt vært det mest logiske, men samtidig er dette en logikk som skurrer kraftig. I Stavangers utslippsregnskap er transport blant de største forurenserne, og båttransport er mer klimafiendtlig enn busstransport. Det er satset milliarder til tunneler mellom Stavanger, Rennesøy og Finnøy – og hva med å sende flere busser gjennom dem? LES OGSÅ: Tror ikke bussforbindelse mellom Finnøy og Stavanger sentrum er lønnsomt

Sentrale politikere som tidligere Finnøy-ordfører Henrik Halleland (KrF), Frps gruppeleder Leif Arne Moi Nilsen og Miljøpartiet De Grønnes gruppeleder Daria Maria Szymaniuk har engasjert seg i Finnøys kollektivfrustrasjoner i sommer, de to sistnevnte med forslag om satsing på buss og HentMeg-ordningen. Frp-Moi Nilsen har også sørget for å løfte finnøybuens transportproblemer opp til formannskapsmøtet i august, og det er åpenbart at Nye Stavanger må finne bedre, billigere og mer miljøvennlige løsninger enn dagens. Ansvaret ligger hos fylket, men det er viktig at øy- og distriktskommunen Stavanger bidrar til ny kollektivpolitikk. Akkurat nå virker det lite troverdig når finnøybuen klager over dårlig båttilbud samtidig som de ikke vil ha buss. LES OGSÅ: Vil starte eget busselskap

Mer fra: Leder