Bompengeforliket reddet regjeringen like før høstens valg, men ellers ser redningsplanken Erna Solberg slengte ut til å bli stadig mer morken. Spesielt for Frp var fjerning av rushtidsavgiften et spørsmål om overlevelse, og siden har vi sett stadig mer kreative påfunn for å tilpasse virkeligheten til bymiljøpakker som er stappet med motsetninger.
Fylkesbudsjettene i Rogaland har lenge vært et trist skue, ikke minst fordi tidligere regimer har overinvestert i skoler og satt fylkeskommunen i en vanskelig gjeldssituasjon. Budsjettet for 2020 burde etter alle solemerker – ikke minst fordi Miljøpartiet De Grønne også sitter med makt – ha et grønt skjær over seg. Valget av angivelig miljøvennlige politikere og bompengeforlikets løfte der «det bevilges 300 mill. kroner til reduserte billettpriser på kollektivtrafikk i de store byene» sier noe helt annet. I stedet for å følge regjeringens forlik og egne løfter, blir det dyrere å ta buss. Ikke voldsomt, «bare» med én krone opp til 38 kroner for enkeltbilletter, fem kroner ekstra for en 24-timersbillett og ellers en jevn økning for alle billettyper, men kursen er illevarslende. LES OGSÅ: Naturvernforbundet om nye billettpriser: Klinger veldig dårlig
Fylkesordfører Marianne Chesak (Ap) har selvsagt en forklaring, og den går ut på at den nye byvekstavtalen ikke var klar før 6. desember. Dermed var det vanskelig å gjøre noe med billettprisene, som skal sees på på nytt i mars. Forklaringen er teknisk og knyttet til konsumprisindeksen, men her burde det nye politiske flertallet i fylket ha vært mer framoverlent.
Mens store deler av Sør-Rogaland har stått på hodet og demonstrert mot bompenger, rushtidsavgift og krav om å snu bommen på Bybrua, fordyres busstilbudet år etter år. Det har vært brukt mange gode argumenter om solidaritet med familier som får økonomien ødelagt av rushtidsavgift. Nå er det bare å se fram til solidaritetserklæringene med familier som ikke har råd til bil, men er avhengige av en stadig dyrere buss.