Debatt

Har vi evaluert deg nok, Kari?

DEBATT: Kanskje vi skal droppe PISA-testing, emoji-kartlegging og nasjonale prøver.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Av: Daria Maria Johnsen, Gruppeleder og nestleder i Utvalget for Oppvekst, Stavanger. Miljøpartiet De Grønne

Sitter du stille på plassen din, Ole? Blir du sint på skolen, Fathima? Tåler du kritikk uten å bli opprørt, Piotr? Slike spørsmål skal våre elever besvare med emojis når de blir bedt å vurdere seg selv. Vi i Miljøpartiet De Grønne vil spørre tilbake; Har måling blitt selve målet for vår utdanningspolitikk?

Nylig kunne vi lese i Rogalands Avis om en kartlegging av våre barn og unge som har fått både lærere og foreldre til å reagere kraftig. Skoleforskere ved Høgskolen i Innlandet (HINN) står bak verktøyet for skoleutvikling som har blitt solgt Norge rundt. Men Læreprofesjonens etiske råd Norge uttaler at flere av spørsmålene kan «utvikle barnets selvfølelse i negativ retning.»

Utdanningsforbundet Harstad reagerer også negativt, og leder Morten Rennemo mener at kartleggingen forteller noe om hvordan vi ser på barn og deres verdi som bunner i regjeringens utdanningspolitikk. En politikk som legger stadig mer press på de unge for å bli enda bedre, gjennom eksempelvis økt vektlegging av PISA-resultatene til norske elever. MDG er enig med Rennemo som oppsummerer det slik: «En konstant jakt på et uforløst potensial. Jeg mener dette gir større grunn til bekymring enn selve resultatene.»

Det har lenge vært økt fokus på psykisk helse blant unge, ikke minst grunnet økningen i rapporterte psykiske helseplager de siste tiårene. Særlig stress løftes frem av de unge selv, og kan prege tankene som et vedvarende press. Forskning på unge og stress fremhever særlig to områder: skolerelatert stress og press knyttet til kropp og utseende. Mens det er skolesituasjonen som er tydeligst knyttet til stressrelaterte psykiske helseplager. Ungdommene selv svarer «at det er krav og press om å gjøre det bra på skolen som er den viktigste årsaken til stress for dem».

Miljøpartiet De Grønne mener at skolens viktigste formål må være å hjelpe barn og unge til å bli trygge og selvstendige mennesker med gode forutsetninger for å mestre utfordringene livet byr på og at for mye målstyring, testing og rapportering hindrer lærere i å gjøre jobben sin. Vi er glad for at regjeringen har løftet inn livsmestring som en del av utdanningsløpet, men så lenge vi fortsatt overfokuserer på måling og faglige prestasjoner, motarbeider vi målet med livsmestringen.

For hva er målet med all denne testingen? Er det slik at regjeringen mener at det viktigste for våre unge i møte med fremtidens utfordringer er høye karakterer i matematikk og eksepsjonelle leseferdigheter? Skal det være et mål for Norge å institusjonalisere fremtidige generasjoner i lange skoledager slik at de presterer best mulig på PISA-testen?

Miljøpartiet De Grønne vil stoppe denne utviklingen og ønsker en skole som fremmer læringsglede og dybdelæring, hvor fokuset er ikke på prestasjon, men på å bygge gode medmennesker som har tro på seg selv og egen verdi. Våre barn trenger ikke å evaluere seg selv, de trenger nok og tverrfaglig kompetanse rundt seg på en skole hvor alle blir sett, og hvor undervisningen er variert slik at flere får nytte av den.

Vi snakker mye om psykisk helse og det har blitt enklere å være åpen om livets utfordringer. Samtidig har flere ropt varsku for at det store fokuset på psykiske helseutfordringer legger enda et krav på de unge. Som Janne Lund, som forsker på psykiske helseplager blant unge jenter, skriver nylig i Aftenposten: «Jeg tror det er på tide å gå utover. Forsøke å forstå og endre på det som stresser ungdommene. Jeg har en hang til å tenke at vi må endre samfunnet og kulturen vår. Vi må finne langsiktige politiske løsninger for å endre konkurransesamfunnet, kapitalismen, målingskulturen, individualismen og nyliberalismen.»

La meg avslutte med en brannfakkel. Kanskje vi skal droppe PISA-testing, emoji-kartlegging og nasjonale prøver – og bruke tiden og midlene på å øke voksentettheten, mer tidlig innsats, flere fagprofesjoner i skolen, og generelt en stor forebyggende satsing for å utdanne og danne en ny generasjon stressfrie unge som har troen på å finne sin vei i livet, selv om de ikke har toppkarakter i matematikk eller klarer å sitte stille? Miljøpartiet De Grønne er klar for å ta debatten!
En konstant jakt på uforløst potensial.

Mer fra: Debatt