Leder

Frp, veier, epler og bananer

LEDER: Ikke bli overrasket ved synet av Frp-politikere som er ute og går langs landets veier med målebånd mellom seg, skriver Bjørn G. Sæbø.

Dette er en leder. En leder er en kommentar som gir uttrykk for avisens meninger og holdninger.

Ikke bli overrasket ved synet av Frp-politikere som er ute og går langs landets veier med målebånd mellom seg. De er på utkikk etter veier som kan underbygge partiets iboende iver etter å asfaltere landet, og nå har de funnet sammenligningsgrunnlaget over alle sammenligningsgrunnlag – sykkelstamveien mellom Stavanger og Sandnes.


I forrige uke var Frp-stortingsrepresentantene Helge André Njåstad og Silje Hjemdal på tur i Hardanger, der de ved hjelp av målebåndet kom til at «delar av den sterkt trafikkerte riksveg 13 i Hardanger er smalare enn Norges dyraste sykkelveg i Stavanger. – Me må få orden på kvardagsvegane før me tek oss råd til luksus,» sier Njåstad. De to Frp-erne er ikke de eneste som mener at sykkelstamveien er et opprørende skue. Nylig var også en kommentator i avisen Nordlys i Tromsø frampå med sammenligninger mellom den delvis åpnede sykkelstamveien og veiene på Ytre Senja i Troms. LES OGSÅ: Nordnorskdebatt.no Ikke nok med det: Meterprisen på ny E6 på Helgeland er nesten 40.000 billigere pr meter enn de 100.000 kronene pr meter det koster å bygge den nevnte sykkelstamveien.

Å spille på fordommer er et kjent populistisk triks, og blant andre grep i populisthåndboken står noe om å sammenligne epler og bananer. Eller å sammenligne veier i byer med veier i distrikter. Ifølge Vegvesenet er det grunnerverv, flytting av kabler, ledninger og trafikkavvikling som trekker kronene – veikroppen inkludert asfalt utgjør 10 prosent av kostnadene for sykkelstamveien. Hardanger fortjener selvsagt veier som står i stil med Hardangerbrua og Folgefonntunnelen, og E6 på Helgeland til 8,1 milliarder var nok også nødvendig.

Frp-politikere på tur med målebånd bør gjerne gå i seg selv og lete etter svar på hvorfor et parti som satt med samferdselsministeren i syv år ikke greide å gjøre mer med altfor smale veier i distriktene.

Mer fra: Leder