Leder

Den nye tunnelhverdagen

LEDER: Det er første gang siden forlengelsen av motorveien Stavanger har hatt en så stor forbedring av veinettet, og det er grunn til å gratulere hverandre, skriver Bjørn G. Sæbø.

Dette er en leder. En leder er en kommentar som gir uttrykk for avisens meninger og holdninger.

Onsdag klokken 14.15 åpner omsider Eiganes- og Hundvåg-tunnelene – og en helt ny hverdag melder seg for alle som lever i og med trafikken i Stavanger. Åpningen skjer uten den pompen og prakten avdukingen av store veianlegg i Norge vanligvis medfører. Her blir det verken musikkorps, rømmegrøt eller spekemat, men en tur gjennom tunnelene for ordfører Kari Nessa Nordtun sammen med prosjektledelsen. LES OGSÅ: Slik blir tunnelåpningen

Åpningen er etterlengtet. Mens Ryfylketunnelen under fjorden til Solbakk og Strandalandet ble åpnet nyttår, har uforutsette hendelser bremset de to tunnelene som vil bli viktigst for trafikken i Stavanger. Opplæring og øvelser har tatt mer tid enn først planlagt, deretter har koronapandemien stukket kjepper i hjulene for mannskapene som skal overvåke og kontrollere de avanserte tunnelanleggene. Selv om tålmodigheten til mange er utsatt for en del prøvelser, er det viktigste av alt at tunnelene nå åpnes for ferdsel.

For den tidvis beryktede Stavanger-trafikken kan begge tunneler bety mye for trafikkavviklingen, også etter at korona-tilstandene har lagt seg og samfunnet er tilbake til normalen. Eiganestunnelen fra Våland til Tasta vil sende gjennomgangstrafikken som skal nordover fra E39 i retning Bergen, gjennom Eiganestunnelen. I dag går denne trafikken – trailere utgjør en god del – via boligstrøk på Tjensvoll og langs Madlaveien. Rushet i Tjensvollkrysset vil bli lettere, og forhåpentligvis avlastes stakkars Løkkeveien. I tillegg vil Hundvåg, sentrum og Kannik avlastes for gjennomgangstrafikken fra øyene og Strandalandet som har Forus og Sandnes som mål. Det er første gang siden forlengelsen av motorveien Stavanger har hatt en så stor forbedring av veinettet, og det er grunn til å gratulere hverandre.

PS: Artikkelforfatteren er nær nabo til det tidligere anleggsområdet i Kannik.

Mer fra: Leder