Byene på to hjul

LEDER: Alt som gjør utslippsfri mobilitet lettere i sentrale bystrøk, er plusser i klimaregnskapet, skriver Bjørn G. Sæbø.

Mens politikerne og handelsstanden i Stavanger krangler om stengte eller enveiskjørte gater, skjer det en teknologisk revolusjon rundt hushjørnene. Kolumbus har rustet opp sin flåte av elektriske bysykler, koblet dem opp mot billettappen og lagt til rette for en overgang mellom buss og tohjuling som er briljant.

I fjor vår ble Stavanger i likhet med andre byer tatt på sengen av firmaer som via app-teknologi leier ut elektriske sparkesykler – med bortimot anarkistiske tilstander som resultat.

Elsparkesykler er et velkomment innslag i trafikkbildet. Alt som gjør utslippsfri mobilitet lettere i sentrale bystrøk, er plusser i klimaregnskapet. Baksiden av elsparkesykkelutleien er at kommuner, politi og befolkningen ble overrumplet. Sykler som lå slengt på fortauer og i busker og mangel på infrastruktur var noen av problemene som ble dumpet på flere norske og europeiske byer da utleie av elsparkesykler ble introdusert. Stavanger har vært tidlig ute med sitt oppgjør med anarki som utleiemodell for elsparkesykler.

Det er fornuftig, men har ført til at ett av utleieselskapene –  Voi - skygger unna byen. Stavanger kommune mener det holder med 100 sparkesykler pr leverandør og opp til ti leverandører. Voi misliker også at kommunen krever at syklene samles inn hver kveld, i stedet for at de deaktiveres. Uenigheten tar neppe knekken på satsingen på denne formen for mikromobilitet i Stavanger, men understreker snarere at den teknologiske utviklingen går så raskt at begge parter må gi og ta. Blant annet må utleieselskapene ta på alvor at henslengte sparkesykler både er et sikkerhets- og miljøproblem.

LES OGSÅ: Elsparkesykler snart til leie tror legevakten får det travelt.

Ulempen ved en fritt fram-modell er at vi går glipp av koordineringen med annen miljøvennlig transport. Kolumbus bør gjerne ta en runde på om mer enn busser og elektriske bysykler skal være i samme app, men om ikke også mikromobilitet i form av elektriske sparkesykler bør komme med?