Debatt

Avgiftspartiet FNB?

DEBATT: Bompenger er usosialt, men piggdekkavgiften er noe helt annet, skriver Ingebjørg Folgerø (H).

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Skrevet av: Ingebjørg Folgerø, medlem i Stavanger kommunestyre og utvalg for miljø og utbygging for Høyre 

Lars Peter Endresen (FNB/Bompengepartiet) er en stødig kar. Han holder seg til partiets valgprogram, og stemmer jevnlig sammen med Høyre for at piggdekkavgiften skal fjernes når tilstrekkelig mange kjører piggfritt, senest i UMU forrige uke. Rådende vedtak er at vi skal droppe avgiften når 90 % kjører piggfritt, og nå er vi på 88 %. Til vinteren krysser vi 90%-grensen.

Frode Myrhol – leder i FNB – gikk likevel ut mot sin egen partikollega i avisen forleden. FNB gikk faktisk til valg på å «Avvikle piggdekkavgift da målet om 85 % er nådd», og det er det jo. Så han burde helhjertet støttet Endresen. Men nei, ifølge Rogalands Avis synes Myrhol at «det er merkelig at partifellen stemte for å få fjernet piggdekkavgiften, og mener at det skyldes kommunikasjonssvikt».

Dette er nemlig en «budsjettsak» hvor Myrhols FNB er på lag med MDG, SV, Ap og Rødt. En budsjettsak. De siste årene har piggdekkavgiften innbrakt 44 millioner kroner, og det er for mye penger å gi fra seg. Da får heller valgløftene vike.

FNBs har svingt seg opp på bompenger, som de beskriver som «en usosial, urettferdig og tilfeldig måte å skattlegge befolkningen på». De føyer til at «fritt mobilitetsvalg handler om livskvalitet, og den har ingen politiker rett til å ta fra deg.» Piggdekkavgiften er like usosial, urettferdig og tilfeldig skattlegging. Folk som er utrygge på glatt føre, som bor på Byhaugen, som av og til kjører utenfor Stavanger, som jobber om natten eller tidlig morgen før veiene er saltet eller strødd – de trenger piggdekk. Og de må betale.

Resten av oss har store fordeler av at noen få kjører med piggdekk. «Piggdekk rubber underlaget der hvor det er glattest, foran kryss, fotgjengeroverganger, og i og foran rundkjøringer», sier kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen. «Sett ifra et sikkerhetsperspektiv, må det være piggdekkandel på rundt ti prosent, for å sprekke opp is-hinnen på veien», sier Jåsund i NAF Stavanger. «I Norge har veidekket som regel bra friksjon, blant annet på grunn av piggdekkslitasjen om vinteren», sier TØI i sin sikkerhetshåndbok.

Jeg påpekte i samme UMU-møte at hovedmotivet for piggdekkavgiften er pengene, ikke reduksjon av svevestøvet, som nå er på et fint nivå i Stavanger. Den påstanden fikk jeg kjeft for av MDG. Men rett etterpå sa MDG til Endresen at han måtte stemme mot forslaget om å stoppe piggdekkavgiften, fordi «dette er en budsjettsak». En budsjettsak. Det handler altså om at de som må kjøre med piggdekk, skal betale en ekstraskatt til bykassen, selv om samfunnet har stor nytte av at de rubber opp asfalten for oss andre.

Det er viktig for sikkerheten at noen kjører med piggdekk, og mange har ikke et reelt valg. Derfor må piggdekkavgiften avsluttes når vi til vinteren når målet om 90 % piggdekk. Dessverre viser det seg å være viktigere for FNBs Myrhol å sikre budsjettsamarbeidet og være en del av flertallet med Rødt, MDG, SV og Ap. Bompenger er visstnok en urettferdig og usosial skatt, men piggdekkavgiften – det er noe helt annet i hans øyne.

Mer fra: Debatt