Debatt

Avlys eksamen!

DEBATT: Mange elever får på langt nær den undervisningen de har krav på. Hvilken strykprosent kan vi ikke da forvente?

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Av Eirik Faret Sakariassen, leder av utvalg for oppvekst og utdanning, SV

Hverdagen under koronapandemien er veldig annerledes for de fleste av oss. Men barn og unge betaler kanskje den høyeste prisen, og det går ut over opplæringen alle elever får. Til tross for lærere og skoleansatte som jobber hardere enn noen gang, så vil periodevis mye hjemmeskole, mindre ordinær undervisning og slitenheten vi alle kjenner på prege den kunnskapen elevene sitter igjen med.

I løpet av dette skoleåret har det vært store forskjeller i opplæringen elevene har fått, da kommuner og fylker har vært rammet ulikt av pandemien. Mange elever har hatt mye hjemmeskole på grunn av rødt nivå, sykdom og karantene. Flere har mistet undervisning, og dette rammer hardest de elevene som har størst behov for å være på skolen.

En sentralt gitt eksamen vil slå urettferdig ut, men også ta opp dyrebar tid som kan brukes til intensiv undervisning mot slutten av skoleåret. Å avlyse eksamen nå vil gi skoler, elever og lærere forutsigbarhet og tillit, og en beskjed om at lærere skal prioritere undervisning og god vurdering av standpunktkarakter fram til skoleslutt. Slik at flest mulig få muligheten til å fullføre og bestå skoleåret.

De fleste husker godt sine egne eksamener. Nervøsiteten. Puggingen. Spent på hvilke oppgaver som venter når du sitter der. Kan jeg det jeg skal svare på? Faren for at svaret er nei for flere elever enn normalt i år er ganske stort. Det er synd om dyrebar undervisningstid skal gå med til forberedelser og gjennomføring av mer vurdering. Elever vurderes allerede mye i skolen. For de elevene som nå skal avslutte 10. klasse eller gå ut av videregående skole, så bør tiden brukes bedre.

SV fremmer hasteforslag for å avlyse skriftlig eksamen til våren. Mange elever har hatt mye hjemmeskole på grunn av rødt nivå, sykdom og karantene. En klassisk skriftlig, nasjonal eksamen vil slå uheldig ut for elever som bor i områder hvor det har vært mye hjemmeskole på grunn av korona.

Eksamenskarakterene betyr mye for elevene når de skal søke seg til høyere utdanning, derfor må ordningen være lik og rettferdig for alle. Med korona blir en sentralt gitt eksamen urettferdig. Ved å avlyse eksamen gir vi skolene muligheten til å ha intensiv undervisning mot slutten av skoleåret, når smitten har avtatt. Dette vil kunne løfte mange elever og føre til at flere fullfører og består.

Elevene betaler en stor pris i denne krisen. Jeg regner med og forventer at kunnskapsministeren lytter til elevene og rektorene sine viktige synspunkter. Mange elever får på langt nær den undervisningen de har krav på. Hvilken strykprosent kan vi ikke da forvente? Ni av ti elevrådsledere vil avlyse eksamen. Over 70 000 elever har underskrevet et opprop, der vi bør merke oss følgende setning: «Det viktigste i år, som i fjor, blir å sørge for at vi i det hele tatt får et vitnemål som viser hva vi kan, ikke at vi skal gjennomføre eksamen koste hva det koste vil.».

Det er de elevene som sliter mest på skolen, som kommer dårligst ut i koronaskolen. Når smitten avtar til våren, kan vi med intensiv undervisning hindre at elevene stryker i standpunkt.

Guri Melby somler unødvendig i denne saken. Tidligere i januar sa hun til Aftenposten at hun skal bestemme seg «i løpet av vinteren». For å gi skolene best mulig rammer for å gjøre planleggingsarbeidet til eksamen under koronautbruddet, er det viktig med så stor forutsigbarhet som mulig. Det nytter ikke å komme med denne beskjeden i mai. Skolene trenger tid og ro til å planlegge for en god sluttvurdering.

Jeg håper regjeringen lytter til elevene, men ikke minst til Utdanningsdirektoratet som har konkludert med at «Det er et viktig prinsipp for eksamen at den skal være lik og rettferdig for elvene, og i dette skoleåret kan vi ikke være sikre på at alle elever har fått den opplæringen de har rett på.».
Til slutt vil jeg takke alle lærere, ansatte, rektorer og renholdere på skolene som hver dag står på for at skolene skal drives så normalt som mulig og takk til alle elever som holder ut og holder motet oppe. Det blir vår alles oppgave å gjøre livet så normalt som mulig for barn og unge så raskt som mulig.

LES OGSÅ: – Stavanger må gå imot portforbud

Mer fra: Debatt