Stavanger

Debatt: «Sammen skaper vi kunnskapsskolen»

Vi lever i et av de landene som bruker mest penger på skole og skolebudsjettet har økt med Høyre i regjering, skriver Aleksander Stokkebø, Stavanger Høyre.

Av Aleksander Stokkebø (H), kommunalstyret for oppvekst

Nylig kunne man lese Knudsen (16.02) og Mossige (17.02) sine desperate forsøk på å snakke ned regjeringens kunnskapsløft i skolen. Det kan virke som om Arbeiderpartiet tror at noe blir sant bare de gjentar det ofte nok. Så enkelt er det ikke.

Å påstå at det er «faretruende lav ressursbruk» i Stavangerskolen er i beste fall useriøst. Vi lever i et av de landene som bruker mest penger på skole og skolebudsjettet har økt med Høyre i regjering. Stavanger er dessuten den storbykommunen i Norge som bruker nest mest penger per elev. Det er selvfølgelig utfordringer i skolen – også når det kommer til budsjett – men å svartmale er lite konstruktivt. Knudsen spør om hva som skjer med kvaliteten på læringsmiljøet. Høyre svarer med konkret handling. Vi styrker det fysiske læringsmiljøet ved en massiv oppussing av byens skoler og skolegårder. Det psykiske læringsmiljøet styrkes med flere varme hender i skolehelsetjenesten og kamp mot mobbing.

Videre forsøker de begge å skape et inntrykk av at regjeringen «kutter» i antall lærere i Stavangerskolen, mens det er tydelig at de angrer på avgjørelser tatt av den rødgrønne regjeringen. La meg være tydelig: I 2013 satte de rødgrønne i gang et nasjonalt prøveprosjekt med 600 lærere. Samtidig bestemte de at det kun skulle være midlertidig, i 4 år. Og de unnlot å evaluere det. Nå har Utdanningsdirektoratet, i tråd med de rødgrønnes føringer den gang, varslet skolene om at de fire årene snart er gått. Så blir det opp til Stortinget i 2017-budsjettet om man velger å gjøre det Arbeiderpartiet la opp til, å avslutte prosjektet – eller å videreføre det. Det er ingen som har «kuttet» lærere i Stavangerskolen.

I motsetning til de rødgrønne, som nasjonalt satte inn 600 midlertidige lærerstillinger, setter Høyre, Frp, KrF og Venstre inn over 1000 permanente lærere fra 1.-4. trinn. En del av disse lærerne kom allerede i 2015 og har bidratt til at 26 av 27 barneskoler i Stavanger har fått totalt 23,5 nye årsverk. Satsingen skal bidra til å gi tidlig innsats. Og i motsetning til de rødgrønne setter kunnskapsministeren inn evaluering allerede fra dag en. Norgeshistoriens største forskningsprosjekt på lærertetthet er i gang. Målet er mest mulig kunnskap om effekten av tiltaket.

Samtidig som vi nå skal i gang med tidenes største forskningsprosjekt på økt lærertetthet, er det grunn til å advare mot Arbeiderpartiets blinde tro på at alle utfordringer kan løses med flere lærere. Senest i 2013 ga Utdanningsdirektoratet ut rapporten «Sprikende funn i forskning på lærertetthet» som konkluderte med at «norsk og internasjonal forskning viser ingen entydig sammenheng mellom antall lærere per elev og læringsresultater».  I verdens største skolestudie har den berømte forskeren John Hattie - med 800 omfattende analyser av 52 000 studier og 83 millioner elever som grunnlag – slått fast at: «Det er lite som tilsier at reduksjon i klassestørrelse gir mer læring, eller at resultatene blir bedre av å gruppere elevene etter evner. Derimot er kvaliteten på læreren alfa omega». Lærerens kvalitet er altså det aller viktigste for en god norsk skole.

Hver eneste dag gjør de dyktige lærerne i Stavangerskolen en formidabel jobb. De vekker nysgjerrighet og lærelyst. De gir elevene den fantastisk gode følelsen når de klarer noe de trodde var for vanskelig. De gir elevene kunnskap de bærer med seg hele livet. Ingenting kan erstatte lærerens faglige tyngde og kontakt med den enkelte elev. Det er derfor kunnskapsministeren ønsker en gullstandard i norsk skole. På den ene siden betyr det økte krav for å bli lærer. Utdanningen blir 5-årig master, det blir økte opptakskrav og krav til fordypning for å undervise i norsk, matte og engelsk. På den andre siden får lærerne økte muligheter for faglig utfoldelse og utvikling. Det blir flere karriereveier i skolen. Med Høyre er satsingen på etter- og videreutdanning tredoblet. Antall dyktige lærere som årlig får faglig påfyll er økt fra 1500 til 5 050.

Med Høyre i regjering og samarbeidspartiene på laget, kommer Stavangerskolen bedre ut. Stavanger har fått tilført flere lærere og de får videreutdanning som aldri før. Sammen skaper vi verdens beste skole - kunnskapsskolen!

Mer fra Dagsavisen