Debatt

Debatt: Neste stopp: Haugesund!

Satsing på raske togforbindelser vil skape et fantastisk tilbud for folk og næringsliv, skriver SVs Eirik Faret Sakariassen.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Av Eirik Faret Sakariassen, 2. kandiat Rogaland SV

Ute suser norsk natur forbi i forrykende tempo. Inne leser du gjennom en bunke aviser, med en rykende kopp te til. På under to og en halv time ankommer du Oslo. Ingen steder kjenner du savnet etter flybussen, sikkerhetskontrollen, flyseter med dårlig beinplass eller ventingen. Du lener deg tilbake og tenker: Det var jammen genialt at vi satset på lyntog.

SV jobber nasjonalt for å etablere lyntogtraseer mellom de store byene. Å få etablert lyntog mellom Stavanger, Bergen og Oslo vil redusere klimagassutslippene fra flysektoren dramatisk og sørge for høyere effektivitet og kortere reisevei mellom tre av landets største byområder. For å bidra til å realisere dette vil SV melde Stavanger kommune inn i Lyntogforum, som jobber for lyntog mellom Øst- og Vestlandet. SV og våre budsjettpartnere i Ap, KrF, Sp, V og MDG har allerede meldt Rogaland fylkeskommune inn i Lyntogforum.

Mens jeg skriver dette innlegget, sitter jeg på flyet mellom Oslo og Stavanger. Altfor mange ganger har jeg flydd denne strekningen. Som politiker er jeg stadig vekk på møter i Oslo, enten med SVs sentralstyre, landsstyre eller programkomité. Selve flyturen tar i underkant av én time. Hele reisen er jo allikevel mye lengre. Det starter med en halvtimes flybusstur fra Fiskepiren, og minst en halvtimes venting på flyplassen, etter sikkerhetskontroll. Så er det flytog inn til Oslo sentrum, og over to og en halv time etter jeg satte meg på Flybussen er jeg på Oslo S. Tenk hvor mye bedre det hadde vært å sette seg på et tog i Stavanger sentrum og rulle inn på Oslo S etter to og en halv time.

Av de 11 mest trafikkerte flyrutene i Europa er tre norske: Stavanger–Oslo, Bergen–Oslo og Trondheim–Oslo. Hver dag er det mange titalls fly mellom disse fire flyplassene. Det er opplagt et stort kundegrunnlag for et lyntog mellom Stavanger, Bergen og Oslo.

I 300 km/t kan man suse innom Sauda, Haugesund over Haukeli og til hovedstaden. Deutsche Bahn, den tyske statsbanen, som har jobbet med høyhastighetstog siden 1991 og verdens nest travleste jernbanenett, slår fast at Haukelibanen vil være det mest lønnsomme togprosjektet å satse på.

Høyhastighetsprosjektet skal knytte til seg ledende kompetanse på området og skal benytte kunnskap fra stadige suksesshistorier fra utlandet og tilpasse de internasjonale erfaringene til norske forhold. Vi må følge etter de mange land i Europa som satser på lyntog. Dette gjelder også mindre land som Portugal, Sveits og Sverige som prioriterer utbygging av raske togforbindelser i 300 km/timen.

Satsing på raske togforbindelser vil skape et fantastisk tilbud for folk og næringsliv og samtidig bidra til å løse alvorlige miljøproblemer. Vi kan både kutte klimautslipp fra biler, vogntog og fly, gjøre luften i storbyene mindre helsefarlig og redusere trafikkulykkene på våre veier.
Høyhastighetstog er nasjonsbygging. Det handler om å binde våre landsdeler og regioner sammen med raske togforbindelser i klimatrusselens tid. Rogaland SV støtter Haukelibanen, for å få lyntog til Bergen og Oslo. Skal vi få ned antallet flyreiser må vi også ha et reelt alternativ for reisende og pendlere.

Det er tre gode grunner til å bygge lyntog:
1. Å bygge tog er bra for arbeids-
plasser
2. Å bygge tog er bra for miljøet
3. Å bygge tog er kult!

Det vil også gjøre reising på Vestlandet lettere. Du kan komme hurtig til både Haugesund og Bergen, som vi jo også har mange pendlere til.
To tredjedeler av dagens jernbane ble bygd for mer enn 100 år siden. Bare 30 prosent av nettet tåler fart over 100 km/t. Selv våre mest trafikkerte strekninger har i hovedsak ett spor, kapasiteten er sprengt. Moderne jernbane har imidlertid fantastiske fortrinn: stor kapasitet, høy fart, lave klima- og miljøutslipp, få ulykker og lite arealbehov (legger mindre beslag på dyrket mark) sammenlignet med vei. SVs vil gjennomføre et helt nødvendig generasjonsskifte for jernbanen og de neste 20 år bygge et nytt dobbeltsporet jernbanenett for lokaltog, lyntog og godstog.

SV vil trappe opp årlige jernbaneinvesteringer til 25 milliarder kroner de neste årene. Jernbane som transportform vis-à-vis vei og fly har blitt diskriminert i 40 år. Mens motorveiene bygges ut med bompenger, og nye rullebaner finansieres med taxfree-inntekter og statsgaranterte lån, er jernbanen helt avhengig av årlige statsbudsjetter.

Et nødvendig generasjonsskifte for jernbanen vil også kreve nye og stabile finansieringsløsninger i tillegg til årlige bevilgninger over statsbudsjettet. Fjellandet Sveits har utviklet den beste jernbanen i Europa, kanskje i verden. I Sveits samles store avgiftsinntekter fra lastebiler, veitrafikk og drivstoff samt bevilgninger i et fond som gir høy og forutsigbar finansiering av jernbanen. SV vil innføre ny finansiering av jernbaneinvesteringer som gir forutsigbarhet og langsiktighet utover årlige budsjetter, og gjerne en modell for finansiering som den sveitsiske. Et alternativ er seteavgift på fly, et annet er bompenger til tog.

Mange av de høyt kompetente, men arbeidsløse ingeniørene ville fått mye å gjøre om vi satte i gang et offensivt lyntogprosjekt. Det vil være et bra prosjekt for hele Rogaland. Jeg er klar. SV er klar. Neste stopp: Haugesund, Bergen og Oslo!

Mer fra: Debatt