Nyheter

De styrte redningsaksjonen

Ved 14-tiden på lørdag sendte cruiseskipet «Viking Sky» ut mayday-signal. Med 1373 personer om bord hadde skipet fått total blackout ved Hustadvika i Møre og Romsdal. Redningsaksjonen ble styrt fra Sola.

Ved 14-tiden lørdag fikk Hovedredningssentralen (HRS) på Sola melding fra Kystradio Sør: Skipet «Viking Sky» hadde fått total blackout i full storm ved Hustadvika i Møre og Romsdal. Vakthavende redningsleder på HRS var Trond Bjørnøy.

– Man skjønner umiddelbart hvor stort det er. Hustadvika er et navn vi kjenner godt til, det er et skummelt område. I tillegg var været helt på grensen for hva det er trygt å sende helikopter inn i, sier Bjørnøy og legger til:

– Sjøressurser var sjanseløse. Hadde vi ikke kunnet sende helikopter måtte man prøvd å sette slep, men det hadde vært ekstremt vanskelig i det været.

Redningslederen understreker at det var noe flaks oppi det hele.

– Hadde maskinene kuttet noen minutter tidligere, så hadde skipet mest sannsynlig gått på grunn. Det var bare 100 meter fra, ikke bare en grunne, men et område med mange grunner. Hadde skipet drevet inn der, eller ikke fått ankerfeste da det gjorde, så hadde dette vært en helt annen katastrofe, sier Bjørnøy.

LES OGSÅ: Evakueringen av cruisepassasjerer vil ta tid

Flere ulykker

Bjørnøy var vakthavende redningsleder i det alarmen gikk på lørdag. Bjørnøy og Cecilie Øversveen har delt på denne rollen gjennom helgen.

– I tillegg til «Viking Sky» gikk et helikopter ned i Kragerø, og frakteskipet «Hagland Captain» fikk også motorstans i Hustadvika på lørdag. De ni om bord på «Hagland Captain» måtte hoppe i havet for å bli reddet, det alene er noe vi karakteriserer som en stor hendelse, sier Øversveen og legger til:

– Vi hadde også i bakhodet at det var stor snøskredfare i helgen, men heldigvis var været så dårlig at det ikke var så mange ute i terrenget.

Både Øversveen og Bjørnøy blir litt overrasket over å få spørsmål om det kokte på jobb i helgen:

– Du kan vel kanskje si at det kokte kontrollert. Dette er jobben vår, sier Bjørnøy.

– Man blir vant til det store trøkket, legger Øversveen til.

LES OGSÅ: Røde Kors: – Mange er traumatisert etter evakuering

Når alarmen går

Vanligvis er det to redningsledere på jobb på HRS av gangen. Men de er bemannet opp til tre på strategiske tidspunkt.

– Jeg er glad vi var tre på jobb på lørdag, sier Bjørnøy.

Når alarmen går, tar redningslederen kontakt med nødetatene og varsler det nødvendige ressursene i området. I tillegg kalles redningsledelsen ved HRS inn. I helgen var det representanter for helse, politi, brann, Kystverket og Forsvaret som samlet seg på Sola.

– Under en time etter at HRS hadde mottatt meldingen om mayday, var representanter på plass. Da satt vi i gang med å utarbeide planer for de verst tenkelige scenarioene, som at skipet skulle gå på land eller gå ned, sier operativ inspektør ved HRS, Andreas Bull til RA.

Representantene i redningsledelsen ble sendt hjem for å få seg litt søvn ved midnatt, før de ble dimittert søndag klokken 10.00

– Da så vi at redningsaksjonen gikk i den retningen vi ønsket, sier Bull.

LES OGSÅ: Cruiseskip skal ha vært 100 meter fra å gå på grunn

Øver tre ganger i året

Redningsledelsen ved Hovedredningssentralen på Sola har øvelser tre ganger i året. De var godt forberedt da alarmen gikk på lørdag.

– På onsdag hadde vi øvelse som knapt kunne kommet nærmere helgens situasjon. I det tenkte scenarioet var det et større fartøy som krasjet med en offshoreinstallasjon og mange mennesker var involvert, sier operativ inspektør ved HRS, Andreas Bull til RA.

Og det er nettopp øvelse og trening som gjør at man klarer å holde hodet kaldt når maydayet kommer.

– Øvelse er veldig viktig. Det er en treningssak å klare å tenke strategisk og ikke på detaljer når det står på. Vi skal jo styre det, detaljene er det andre som skal ta seg av, sier Bull.

Selv om HRS er godt forberedt på mange hendelser, så mener Bull det er viktig å få fram at helgens drama ikke er hverdagskost.

– Vi øver på store ting, men omfanget av dette gjør det unikt som hendelse. Ikke bare i Norge, men også i internasjonal skala, sier Bull.

LES OGSÅ: Cruiseskip slepes mot Molde – 463 er evakuert

Får skryt

I etterkant av dramatikken ved Hustadvika har flere passasjerer fra «Viking Sky», og den amerikanske ambassadøren i Norge, den tidligere marineoffiseren Kenneth J. Braitwhaite, roset redningsaksjonen.

– Vi skal egentlig ikke bry oss om det, men når så mange har den oppfatningen, så tyder det på at det meste gikk rett. Men vi skal som sagt ikke måle oss på det, sier Bull.

Redningslederne er enige.

– Jeg blir stolt når jeg kjenner det fungerer. Det er et resultat av det vi gjør mellom hendelsene, sier Øversveen.

HRS har et overordnet ansvar for all redningstjeneste, og de er helt avhengig av er frivillige som bidrar.

– De frivillige er bærebjelken vår. Vi hadde ikke klart oss uten de 200 som bidro i helgen, sier Øversveen.

LES OGSÅ: 4000 turister til kai

Vil etterforske havariet

Mandag gikk Statens havarikommisjon og politiet om bord i «Viking Sky» for å starte undersøkelser av havaristen.

– Vi har ingen mistanke om at det er begått en straffbar handling. Men straffeprosessloven hjemler en etterforskning når det er snakk om ulykker. Her var det et stort skadepotensial. Derfor har vi valgt å se på dette, sier politiinspektør Yngve Skovly i Møre og Romsdal politidistrikt til NTB.

De vil avhøre sentrale personer på skipet og vil ha eksperter om bord for å finne ut av hvorfor det fikk motorsvikt.

– Offiserene er helt sentrale og kanskje de ansvarlige nede i maskinrommet, vi vil også snakke med losene som var om bord, sier Skovly.

Pressetalsmann Marius Steen i Wilhelmsen Ship Management sier til Bergens Tidende at de 72 besetningsmedlemmene selskapet har om bord, blir holdt stand by. De har ansvaret for alle mannskaper fra bruen til maskinrommet.

Unntaket er de som jobber i restaurant-, hotell- og forpleiningsavdelingene.

– Vi har selv ekspertise om bord som undersøker hva som har gått galt i motorrommet. Mannskapene vil bistå politiet og havarikommisjonen når de kommer i gang, sier Steen.

Mer fra Dagsavisen