De andre fregattene har fått installert hasteløsninger

Tre av fregattene til Forsvaret har fått løsninger for å hindre at vann sprer seg i skroget. Ifølge Havarikommisjonen skjedde dette da Helge Ingstad forliste.

 

Hasteløsningene bestående av oppblåsbare belger som skal tette hule propellakslinger, kom på plass onsdag kveld, ifølge VG.

Fregatten KNM Fritjof Nansen er den eneste av de fire gjenværende fregattene som ikke har fått løsningen. Skipet er inne til tyngre vedlikehold, og før det legger ut igjen i april neste år, skal den etter planen også ha fått implementert tiltak, opplyser Steinar Nilsen, stabssjef i Forsvarsmateriell maritime kapasiteter, til avisen.

Det spanske verftet Navantia, som bygget de norske fregattene, har avvist at fregattene har en konstruksjonsfeil.

Les også: Havarikommisjonen har funnet kritisk konstruksjonsfeil på Helge Ingstad

Det var natt til torsdag 8. november at fregatten Helge Ingstad kolliderte med tankskipet Sola i nærheten av Stureterminalen i Øygarden i Hordaland. Besetningen på 137 personer ble evakuert fra fregatten, og åtte personer ble lettere skadd i sammenstøtet. Tankskipet kom fra kollisjonen med mindre skader og besetningen på 23 personer kom uskadd fra hendelsen.

I undersøkelsesarbeidet til Havarikommisjon ble det oppdaget en sikkerhetskritisk feil på KNM Helge Ingstad. Det viste seg at rom på skipet som skulle vært vanntette, ikke var det, ifølge kommisjonen.

Onsdag ble det kjent at hevingen av den forliste fregatten trolig ikke kommer til å bli gjennomført før jul. Grunnen er vanskelige værforhold. (NTB)