15. desember blir det nye togverkstedet på Kvaleberg tatt i bruk. Samme dag overtar Go-Ahead togdriften på Jærbanen, og det er i denne anledning verkstedet har blitt bygget. Tirsdag besøkte samferdselsministeren Kvaleberg.
LES OGSÅ: – Utrolig frustrerende at de ikke venter ett minutt.
Tredobler antall ansatte
– Dette er en kommersiell utbygging som er et direkte resultat av jernbanereformen. Det er gledelig å høre at det kommer nye operatører som tredobler antall ansatte, gjennom denne endringen, sier samferdselsminister Jon Georg Dale til RA.
Han er godt fornøyd med at man nå er inne i det han kaller en fornyingsperiode av norsk jernbane.
– Vi har ikke investert så tungt i norsk jernbane siden 1962, som vi gjør nå. Det er på høy tid at vi bedrer kapasiteten, sier Dale.
Han legger til at fornying er en viktig bidragsyter for å klare å holde oppe kapasiteten på togtilbudet.
LES OGSÅ: Togstreiken: – Vi er redde for sikkerheten.
Vedlikehold hver 11. dag
Togverkstedet er eid av Bane NOR Eiendom og leies ut til Go-Ahead, som har en åtteårs kontrakt med Mantena som skal drive vedlikehold for dem.
Togene må vedlikeholdes etter de har kjørt 15.000 km. På Jærbanen tilsvarer det cirka hver 11. dag.