Nyheter

– Cruisetrafikken må endres

Gaye og Børge Rosland har bodd i Gamle Stavanger i omtrent tre år, og de er lei av alle negative følger cruiseskipene gir. Onsdag inviterte de lokalpolitikerne hjem for å diskutere problemet.

– Vi kjøpte huset i Gamle Stavanger for seks år siden, og da var det omtrent 100 cruiseskip i Vågen i året. Nå er det i underkant av 300 båter inne hvert år. De første kommer i januar, og de siste skipene reiser fra Stavanger i desember, sier Gaye Rosland.

Rundt spisebordet til ekteparet Rosland sitter John Peter Hernes (H), Dagny Sunnanå Hausken (Sp), Jan Erik Søndeland (V), Dag Mossige (Ap), Eirik Faret Sakariassen (SV), og Kari Nessa Nordtun (Ap). De er invitert på kaffe, te og sveler, og for å diskutere cruisenæringen med Gaye og Børge.

– Vi har inviterte dere hit så dere kan oppleve det vi opplever hver dag. Det er nesten alltid en eller flere båter her, sier Gaye. 
Selv om ekteparet kjøpte huset for omtrent seks år siden, har de kun bodd der i tre år.

– De siste to årene har det vært en skyhøy økning i antall årlige cruiseskip, sier Gaye.

Hun forteller at ofte orker de ikke å sitte utendørs, selv i godt vær, fordi skipene bråker så mye. I tillegg rister huset, og pynten i vinduene slår ofte mot glasset.

– Jeg har i grunn ingenting imot turistene, for de er som regel hyggelige, sier Gaye til RA.

Ekteparet har likevel opplevd at noen turister har kommet inn i huset deres, og ofte tar de seg til rette på trappen deres for å ta bilder.

– Problemet er at det er for mange turister. Noen ganger har det vært vanskelig å komme seg inn og ut av huset. Derfor synes vi det holder med kun to skip i Vågen av gangen, sier hun.

LES OGSÅ: Her spiller cruiseskipet for full musikk

Gaye Rosland er lei av at cruiseskipene forstyrrer og ødelegger for roen stort sett hele året. Onsdag lå det fire skip i Vågen.

Uenige

Politikerne er uenige i hvor mange cruiseskip som bør tillates i Vågen samtidig. Ap og SV er enige med ekteparet Rosland. Ap ønsker et tak på antall turister, og SV tror det er ideelt å kun legge til to skip av gangen.

– På vegne av SV mener jeg at dersom vi omsider får to landstrømkontakter, så bør det ikke være mer enn to skip i Vågen, sier Faret Sakariassen.

– Venstre vil flytte skipene lenger ut av Vågen, spre ankomstene bedre gjennom året, og sørge for at det svir økonomisk for skipene å komme hit om de ikke har landstrømkontakt, sier Søndeland.

– Jeg er uenig. Vi kan ikke ha utslipp i Vågen, og jeg mener at man ikke skal kunne betale seg ut av problemet. Dersom vi får på plass to landstrømkontakter, kan vi ikke tillate flere skip enn det. Jeg forstår veldig godt at de som bor i Gamle Stavanger blir trøtte av å gå i sikksakk for å komme seg hjem, sier Faret Sakariassen.

Sunnanå Hausken sitter i Havnestyret, og hun forteller at Stavanger Havn IKS og Stavanger kommune arbeider videre opp mot ENOVA for å få støtte til landstrøm. Det vil føre til at man blir kvitt både støy og utslipp.

– Jeg har tro på at vi får støtte i neste omgang og at vi får dette på plass, sier hun.

LES OGSÅ: Ønsker færre cruiseturister til Norge

Ingen hjelp å få 

Gaye og Børge Rosland forteller at det ikke er kun støy og mange turister som er konsekvensene av å ha så mange cruiseskip så nærme huset sitt.

– Vi må vaske og male huset ofte ettersom utslippene fra skipene gjør både husvegger og vinduer skitne, sier Gaye.

Hun forteller at de ved flere anledninger har forsøkt å kontakte havnekontoret, men til liten nytte.

– Hver gang det er et problem med skipene pleier vi å sende mail og kontakte havnevesenet. Jeg vil ikke si at vi får så mye hjelp av dem, men vi kan ikke klage og klage uten å gjøre noe selv, sier hun.

Hun synes det er kjempefint at lokalpolitikerne valgte å takke ja til invitasjonen hennes, og føler endelig at hun blir hørt.

– Vi er alle enige i at det er et problem som må løses, og jeg følte at politikerne hørte på meg. Likevel er jeg noe skeptisk til om det kommer til å bli løst i nærmeste framtid, sier hun.

LES OGSÅ: Grønn dame med bein i nesen

Viktig for næringslivet   

Hernes forteller at innen nyttår skal alle skip bli renere.

– Enten må de ha renseanlegg eller gå på renere olje, sier han.

Grunnen til at det har tatt så lang tid å få på plass landstrøm i Stavanger, er ifølge Søndeland diskusjoner om blant annet kostnader.

– Det har også tatt tid å finne ut hvor landstrømkontaktene skal være, sier han.

Mossige mener at det har vært mye motstand fra flere partier hva gjelder dette temaet.

– Det er kun i det siste det har vært positive tanker og meninger fra alle partiene, sier han.

Ifølge politikerne er det ingen tvil om at cruisenæringen er viktig for næringslivet i Stavanger, og det er ikke aktuelt å skulle eventuelt avvikle den.

– Selv om cruiseturistene ikke er de turistene som legger igjen mest penger i Stavanger, er det mange butikker i sentrum som ikke ville gått rundt uten cruisenæringen. Og, dersom cruiseturistene får en god opplevelse, er det mulig de ønsker å komme tilbake til Stavanger en annen gang, og muligens bli lenger og dermed legge igjen mer penger, sier Hernes.

Mer fra Dagsavisen