Nyheter

– Cruisenæringen er viktig for Stavanger kommune

Direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold, mener at cruiseturistene som kommer til norske havner burde lagt igjen mer penger hva som er tilfellet. I Stavanger sørger næringen for verdiskaping.

Tidligere denne uken uttalte direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold, overfor TV2 at hun er bekymret for at cruiseturistene ikke legger igjen nok penger i de norske byene.

Hun forklarer så at andre turister, som har kjørt langveisfra for å bo en uke på hotell, legger igjen masse penger, og kommer nesten ikke fram grunnet cruiseturistene.

Butikksjef på Maritim Museum, Debora Cooper, er ikke helt enig i uttalelsene til Devold.

– Vi opplever det slik at turister som ankommer havnen med cruiseskip, tar seg tid til å besøke museet. Turister som er her for en lengre periode besøker gjerne familie, og finner på andre ting, sier hun.

Silje Hodne arbeider i suvenirbutikken Strandbua, og hun opplever at det kommer mange turister innom butikken hver dag i høysesongen.

– Jeg mener turistene er gode til å legge igjen penger i vår butikk. Det er stort sett alltid mye folk her, og vi har lagt til rette for at turistene kan betale i forskjellige valuta, sier hun.

LES OGSÅ: NHO Reiseliv vil ha begrensninger i cruisetrafikken

Butikksjef på Maritim Museum, Debora Cooper, opplever at cruiseturistene bruker mye penger når de besøker Stavanger.

Sørger for sysselsetting

Regiondirektør i NHO Rogaland, Tone Grindland, mener at turistnæringen, også bestående av cruiseturister, legger til rette for sysselsetting av flere mennesker i Stavanger kommune.

Hun kan ikke uttale seg om tallene Devold viser til, men forteller at NHO Reiseliv har utarbeidet en kalkulator som viser at reiseliv generelt sysselsetter 5700 personer kun i Stavanger.

– Dette er en næring som skal sørge for verdiskaping, så det er klart det er ønskelig at turistene legger igjen penger, sier Grindland.

Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen, mener at cruiseturister aldri vil være den gruppen turister som legger igjen mest penger.

Samtidig påpeker han viktigheten av å være klar over at det er svært lite som tyder på at cruiseturister fortrenger andre turister, snarere tvert imot.

– En betydelig andel cruiseturister kommer også tilbake igjen, og da som overnattingsgjester som blir en eller flere netter i regionen, sier han.

LES OGSÅ: Flere anløp hele året, turisme også om vinteren

Næring i vekst

Devold sa til TV2 at hun fryktet at masseturisme fra cruiseskip kunne potensielt svekke Norges omdømme. Hun forklarte at masseturisme kan føre til at lokalbefolkningen får nedsatt livskvalitet, og at turister får dårligere reiseopplevelser.

Grindland mener bildet er noe mer nyansert i Stavanger.

– Mange turister reiser videre med turistbåter, så selv om det er mange på hvert cruiseskip, erfarer vi at ikke alle oppholder seg samtidig i Stavanger sentrum. Det er viktig å legge til rette for både turister og fastboende slik at næringen utvikles på en bærekraftig måte, sier hun.

Cruisenæringen er en viktig næring for Stavanger sentrum, da den er i stadig vekst.

– Indirekte er det kommunen som tjener penger på næringen, ettersom den legger til rette for flere arbeidsplasser. Men, det er klart at butikkene og restaurantene også tjener på denne typen turister, sier Grindland.

LES OGSÅ: Både klimaspill og diskusjon om digital strategi

Klimaversting

I en studie gjort av den europeiske organisasjonen Transport & Environment, kommer det fram at cruiseskip er klimaverstinger.

Cooper er klar over at cruiseskipene sørger for store utslipp og mye forurensing, og legger til at Maritim Museum er opptatt av miljøet.

Grindland mener det må gjøres noe i hele verden, og ikke kun i Norge, hva gjelder kutting i utslippene. Til tross for forurensingen, ser hun ingen grunn til å legge næringen et annet sted Stavanger havn, da den vil forurense like mye andre steder.

Minge mener at dette er en naturlig konsekvens av at vi er et land som er en av de mest populære og attraktive for cruiseturister.

– Med dette følger også en mulighet for oss til å stille krav og være i førersetet for å gjøre denne næringen så bærekraftig som mulig. Tvinger vi cruiseskipene til å seile utenom oss, vil vi heller ikke kunne påvirke denne industrien i riktig retning, sier han.

Mer fra Dagsavisen