Nyheter

Byvekstavtalen for Nord-Jæren er signert

Fornyet byvekstavtale er signert og overrakt statssekretærer på vegne av regjeringen. Det foreslås blant annet at rushtidsavgiften i bommene fjernes.

I dag ble et framforhandlet utkast til byvekstavtalen for Nord-Jæren lagt fram. Avtalen innebærer gjensidige forpliktelser for å sikre et godt miljø, bedre framkommelighet, og en integrert areal- og transportpolitikk i perioden 2019–2029 og erstatter eksisterende byvekstavtale. Avtalen skal nå til lokalpolitisk behandling hos fylkeskommunen og de ulike kommunene, før avtalen behandles i regjering og endelig avtale er på plass.

Byvekstavtalen, som er en del av Bymiljøpakken, ble signert av forhandlingspartene fra Rogaland fylkeskommune, Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg kommuner, Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet og Fylkesmannen i Rogaland på Scandic Airport Sola.

Lars Aksnes, som har vært fungerende veidirektør, overrakte statssekretærer for Samferdselsdepartementet, Anders B. Werp, og Kommunal- og moderniseringsdepartementet, Lars Jacob Hiim, forslaget til avtalen.

– Det har vært en lang og krevende reise med mange viktige beslutninger, avveininger og temaer som har vært oppe til diskusjon, både i forhandlingene og i den offentlige debatten, sier Werp om forhandlingene til alle oppmøtte på pressekonferansen.

– Det jeg kjenner mest på nå er en lettelse over at vi kom fram til dette punktet. At vi er enige og at veien videre nå er meislet ut til Nord-Jærens beste, legger han til.

LES OGSÅ: Gode skattetall kan hindre kutt i Stavanger-budsjettet

– Vi må nå nullvekstmålet

Fylkesordfører i Rogaland, Marianne Chesak (Ap) mener at avtalen er betydelig bedre enn den forrige.

– Det er mange hundre millioner kroner ekstra i statlige midler, så det er en stor økning i bidraget fra staten. Det har vært viktig, og vi har lenge kjempet for at staten skal bidra med en større andel til bussveien. Nå står det i avtalen at staten dekker 66 prosent av bussveien. Før var det inntil 50 prosent, sier hun.

Hun forteller at belønningsmidlene også øker, og at det dermed finnes mer penger til gulrøttene som skal føre til at folk endrer vanene sine.

– Jeg håper at innbyggerne selv ønsker å bidra til at vi skal klare å nå nullvekstmålet. Veldig mange i denne regionen har endret vanene sine, og jeg håper de fortsetter med det, sier hun til RA.

– Har du troen på at vi kan nå nullvekstmålet?

– Vi har ikke noe valg, vi må nå nullvekstmålet, sier Chesak.

Vedlagt i avtalen er en liste over aktuelle virkemidler, som må brukes om det trengs. Konsekvensene er store dersom nullvekstmålet ikke nås.

– Alle belønningsmidlene kan forsvinne, sier fylkesordføreren.

LES OGSÅ: Derfor reduserer de antall chromebook på småtrinnene

Nessa Nordtun: – Ikke godt nok

Stavangers ordfører, Kari Nessa Nordtun (Ap) mener det er viktig for regionen at det mottas penger fra Oslo, slik at sykkel, buss- og togtransporten kan bygges opp til å bli et bedre tilbud for folk i region.

– Det er ikke godt nok i dag, vi trenger at det blir bedre, og da trenger vi statlige milliarder, sier hun.

Regionen får over 16 milliarder kroner fra staten fordelt på elleve år, likevel tror Nessa Nordtun at det vil være vanskelig å nå nullvekstmålet i perioder.

– Når vi nå får disse midlene fra staten og bompengeinntekter til å bygge opp sykkelfeltene og kollektivtransporten, så regner jeg med at vi skal klare å få det til.

Det har blitt forhandlet fram en avgjørelse om at rushtidsavgiften skal fjernes fra bomringene, og at elbilene må betale halv pris når de passerer. Nessa Nordtun mener at bompengeutgiftene har vært for høye.

– Det kan føre til at folk bruker bilen mer, men samtidig innfører vi 50 prosent på elbil, som kan gjøre at noen bruker bilen litt mindre. Vi er nødt til å bygge opp tilbudet godt nok i regionen først. Vi har i løpet av kort tid blitt en av landets beste byer på antall sykkelreisende til jobb, og det er kjempebra. Det har i tillegg vært en enorm økning i antall tog- og busspassasjerer. Det er en økning som er veldig positiv, og som må bygges opp og gjøres enda sterkere og bedre, sier ordføreren.

LES OGSÅ: Går alle 1795 gatene i Stavanger

– Gratis buss kan føre til nullvekst

Frode Myrhol er delvis fornøyd og delvis misfornøyd med byvekstavtalen.

– Vi er veldig fornøyd med at rushtidsavgiften forsvinner, at bommen på Bybrua skal snus, og at fylket faktisk må gå inn med mer av sine midler til Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg, sier han.

Hvor mye midler det er snakk om er fortsatt uvisst. Ifølge Myrhol har fylket 400 millioner kroner i potten for samferdsel, og 1,09 milliarder kroner i kollektivt. Han mener at Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg burde fått tilsvarende prosentandel av midlene, som de utgjør av antall innbyggere i regionen.

– Å drifte busstilbudet på Nord-Jæren koster 460 millioner kroner. Dersom man har 220 millioner kroner i tilskuddsmiddel fra staten, så mangler man 240 millioner. Det tilsvarer kun 10-20 prosent av det fylket egentlig har av midler, og da kunne man faktisk hatt gratis busstilbud på Nord-Jæren. Og, hvis det er noe som kan føre til nullvekst i biltrafikken, så må det være det i stedet for eventuelt rushtidsavgift, sier han.

Mer fra Dagsavisen