Nyheter

Bybanekutt til fylkestinget igjen

Fylkesordføreren og fylkesrådmannen har konferert om bussveikutt, og legger saken på bordet til fylkestinget.

Fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal og fylkesrådmann Trond Nerdal har konferert om det politiske mandatet før styringsgruppens neste møte. Bussveien må bygges billigere etter nye kostnadsoverskridelser, og en framtidig bygging av bybane ser ut til å være mindre aktuelt. Grunnarbeid for å tåle vekten av bybane er noe som da må vike. Dette er ikke i tråd med ønsket fra et flertall i fylkestinget, som tidligere har fattet et prinsippvedtak om at veien skal bygges slik at det vil være mulig å endre fra bussvei til bybane i framtiden.

– Vurderingen som nå er gjort administrativt – en vurdering som jeg også deler – er at hvis det tas hensyn til kurvatur og stigningsforhold i nye deler av Bussveien, vil det være tilstrekkelig innenfor de rammene som fylkestinget har gjort i sitt tidligere vedtak. Diskusjonen vil gå på det som gjelder forhold i bakken, sier Ege Tengesdal (KrF) til RA.

Analyseres nå

Hun har ikke fått noen skriftlig vurdering fra administrasjonen eller nye anslag om kostnader om de ulike kuttalternativene, men det jobbes nå med å beregne kostnader for de ulike alternativene.

– Jeg har konferert med fylkesrådmannen. Det vil komme detaljer etter hvert, og dette vil bli lagt fram som en orienteringssak for fylkestinget, sier Ege Tengesdal, som dessuten peker på at fylkesutvalget skal møtes i neste uke. Samferdselsstyret er samlet i slutten av mai.

Rett før kuttmøtet

LES OGSÅ: Bybane-drømmen ryker når milliarder kuttes

Det kommende fylkestingsmøtet avholdes 13. juni. Kuttmøtet i styringsgruppen er dagen etter, altså 14. juni.

– Hvis man nå dropper grunnarbeidene for bybane mens Bussveien bygges videre, vil det vel bli svært mye dyrere hvis man senere en gang skal grave opp veien igjen og gjøre grunnarbeid i etterkant? 

– Jeg kjenner ikke detaljene i dette, men jeg regner med at dette er forhold som vi vil få klarhet i fram til fylkestingsmøtet, sier Tengesdal, som heller ikke ennå har fått detaljer om hvor mye av kostnadene som gjelder kurvatur og stigningsgrad, og hvor mye kostnadene for selve grunnarbeidene er.

Enorme summer

Det som er utvilsomt, er at millionene kommer til å rulle hvis bybaneforberedelser fortsatt skal settes fysisk ut i livet. En kostnadskalkyle fra 2014 anslo at ekstrakostnadene med å legge til rette for konvertering til bybane beløp seg til 500 millioner 2014-kroner (inkludert moms). Totalt sett er rammen for Bymiljøpakken 31,1 milliarder kroner.

Kutt i Bymiljøpakken må komme, på én eller annet måte, politikerne har vært svært klare på at ytterligere økning av bompengesatsene er aktuelt.

– Jeg er mest av alt nå opptatt av å holde rammene for kostnadene i Bymiljøpakken, sier Tengesdal.

LES OGSÅ: Hvordan skal de kutte 4,7 milliarder kroner?

Mer fra Dagsavisen