Nyheter

Bybane-drømmen ryker når milliarder kuttes

Grunnarbeid for framtidig bybane ser ut til å ryke når 4,7 milliarder bypakkekroner skal kuttes.

Bypakken – bygging av bussvei, sykkelstamvei og nye hovedveier dels finansiert med bompenger – har kjempeoverskridelser i kalkylene allerede. I mars ble det klart at kostnadskalkylen har økt fra 32,1 til 36,8 milliarder kroner, altså en overskridelse på 4,7 milliarder kroner.

Fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal og de fire ordførerne på Nord-Jæren drøftet framtidige kutt i Styringsgruppen for Bypakke Nord-Jæren i går.

Ett vesentlig kuttalternativ synes klart, mer grunnarbeid i Bussveien for framtidig bybane ser ut til å ryke.

Vil ha avklaring

– Vi må få avsluttet konverteringsdiskusjonen, det er ekstremt viktig. Bli ikke overrasket om vi 14. juni kommer til at vi vil skrinlegge konverteringsprosjektet, framholdt veidirektør Terje Moe Gustavsen i møtet, og etterlyste klare politiske signaler om eventuell vilje til å stå på konvertering før videre administrativt arbeid med kuttene.

Sandnes-ordfører Stanley Wirak slo fast sin fra før kjente skepsis.

– Jeg har ikke tro på noen bybane, kommenterte han, mens de øvrige politiske lederne ikke kommenterte utspillet om konvertering, og det ble ikke fattet konkret vedtak.

14. juni møtes styringsgruppen på ny, for å vedta kuttene.

Ekstrakostnader

Overfor RA var Wirak klar på at konvertering til bybane i framtiden er uaktuelt.

– Hadde vi villet bygge bybane, hadde vi gjort det nå. Ekstrakostnadene er svært store. For eksempel er Strandgata full av ulike rør og ledninger, det vil koste flere hundre millioner kroner bare på den strekningen, anslår Wirak overfor RA.

Vegdirektøren oppsummerte i etterkant av møtet:

– Jeg har stor forståelse for at dette må håndteres lokalpolitisk, men det er ikke usannsynlig at konvertering skrinlegges nå. Departementet har signalisert at kostnader for konvertering må tas lokalt, sier Gustavsen til RA.

Avventer

Fylkesordføreren er overfor RA forsiktigere med å konkludere, selv om veimyndighetene klart anbefaler å skrinlegge konvertering.

– Jeg har merket meg det, og tar det til etterretning, sier Tengesdal.

Drømmen om bybane er sterk i store deler av det politiske miljøet, fylkestinget har støttet muligheter for konvertering, og det trengs politisk ryggdekning for å begrave planene for godt.

Må forankres politisk

Tengesdal vil overlate til administrasjonen å konkludere hva som bør skje, på hvilket politisk nivå, når bybanens endelige skjebne skal avklares.

– Jeg avventer hva administrasjonen kommer fram til om politisk forankring, sier fylkesordføreren, som i går ikke ville kommentere om det nå overhodet er realistisk å tenke seg konvertering slik situasjonen er i dag, men er opptatt av å få en politisk avklaring før 14. juni-møtet.

Kostnadene ved konvertering er formidable. Kalkyler i kvalitetssikringsdokumentet for Bypakke Nord-Jæren som ble lagt fram i 2016, anslo en merkostnad for å legge til rette for konvertering på rundt 500 millioner 2016-kroner (inkludert moms).  Samtidig er det lagt ned et foreløpig ukjent beløp i grunnarbeider på den delen av Bussveien som er allerede er bygget, fra Hillevåg i nord til Lura i sør.

Nytt navn

Politikerne slutter samstemt opp om navnet Bymiljøpakken i det som før het Bypakke Nord-Jæren.

Både administrasjonen og politikerne ønsker å få ut budskapet om bakgrunnen for de nye bompengeringene på Nord-Jæren: Mindre utslipp, bedre framkommelighet, et godt busstilbud og bedre tilbud for syklende og gående.

Samtidig skal arbeidet med Byvekstavtalen og den såkalte Mobilitetspakken slås tettere sammen, under paraplyen Bymiljøpakken.

– Tettere kobling høres fornuftig ut, og innholdet i endringene handler så mye om miljø, sier fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal om navneendringen.

– Ordet «miljø» i navnet vil vise folk hva endringene handler om: Nullvekst i biltrafikken. Bompenger blir ikke mer populært av den grunn, men Bymiljøavtalen et godt navn, supplerte Stavanger-ordfører Christine Sagen Helgø.

– Og, vi må ikke glemme bedre framkommelighet, vi må legge vekt på det, supplerte Sandnes-ordfører Stanley Wirak.

Ny styringsgruppe

I går ble også det første møtet i en ny politisk styringsgruppe for Byvekstavtale Nord-Jæren avholdt, som en del av reforhandlingene om avtalene lagt fram. Statssekretær Anders Werp i Samferdselsdepartementet og statssekretær Lars Jacob Hiim i Kommunal- og moderniseringsdepartementet møtte fylkesordføreren, fylkesvaraordføreren og ordførerne på Nord-Jæren, for å legge rammer og organisering av arbeidet framover.

Mer fra Dagsavisen