Nyheter

– Bommen stenger oss ute fra vår egen kommune

Naboer i Skjelbreidveien får bomstasjonen like før innkjørselen. Før fikk de fritak, men nå må beboerne betale bompenger hver gang de skal kjøre barna på skolen, eller bruke egen bydel.

– Bomstasjonen strenger de seks husene i Skjelbreidveien ute fra vår egen bydel, og byen vår. Folk som bor her må kjøre barna på skolen på grunn av trafikkfaren langs Kvernevikveien. Vi kan ikke bruke vår egen bydel uten å betale bompenger. Dette blir dyrt for oss. Utrolig urettferdig, sier Jon Atle Hovda til RA.

I 2001, da den første bomstasjonen ble bygget, ble bomstasjonen bygget et stykke innenfor Stavanger kommune langs Kvernevikveien. Ikke på grensen til Randaberg kommune, som ligger like ved.

– Grunnen til det var at man måtte bygge en ekstra lomme til manuell parkering. Den gang fikk vi fritak fra bommen. Fritak får vi ikke når de nye bomstasjonene tas i bruk. Det betyr en kjempestor ekstrakostnad for oss som bor her, sier Hovda.

Saken har blitt en snakkis blant naboene.

– Bor vi i Randaberg?

– Vi lurer på om vi bor i Randaberg kommune nå? Det er håpløst at Vegvesenet har endret kommunegrensen. Dette er et grovt overtramp. Slik går det ikke an å behandle folk. Når folk besøker oss, må de betale bompenger. Verdien på husene går ned. Buss går det heller ikke. Et grovt overtramp, kaller jeg dette, sier Per Haram.

Det bor også barn i Skjelbreidveien. Foreldre mener Kvernevikveien er for trafikkfarlig til at de lar barna gå til skolen.

– Barna må kjøres. Jeg har selv stått ved veien her. Det kan ta flere minutter før det kommer en luke til å krysse veien. Det er for farlig for barna. Derfor kjører vi dem, til skole, til barnehage og fritidsaktiviteter, sier Zinaida Hovda.

– Ingen høring

Naboene reagerer på at de ikke har fått komme med innspill i prosessen. Ifølge Hovda kom det 9. mars et infobrev om at arbeidet med gravingen skulle i gang nå.

– Like etter at jeg fikk infobrevet i postkassen, skrev jeg et brev hvor jeg påpekte at det beste for alle er å flytte bomstasjonen. Svaret var at det var for seint. Men vi har ikke hørt noen ting om planene. Saken har ikke vært på høring, sier Jon Atle Hovda.

Gravingen er i gang

Da RA traff naboene i går, var gravearbeidet med å sette opp den nye bomstasjonen i gang.

– Vi forstår ikke hvorfor bomstasjonen ikke kan flyttes. Det er snakk om 130 meter til kommunegrensen. Jeg mener det er fullt mulig å sette opp bomstasjonen der, da det denne gang er snakk om en bøyle over veien.

Ikke med en ekstra betalingslomme som i 2001, sier Hovda oppgitt.

– Bomstasjoner er flyttet på i andre kommuner, men ikke her, påpeker Haram

– Vi blir oversett. Enten blir dette gjort med en hensikt, eller så kan de ikke jobben sin, sier Zinaida Hovda.

– Dette påvirker livene våre. Vi kan ikke takke ja til de jobbtilbudene vi ønsker oss. Vi må betale hver gang vi skal noe. Vi straffes på alle måter, sier hun.

Moi Nilsen (Frp): – Vi må få stoppet dette

– Dette er fullstendig overkjøring av folk. Forkastelig. Uhørt. Å få et brev i posten like før gravingen er ikke godt nok. Jeg håper vi kan få stoppet dette. Bomstasjonen kan enkelt plasseres ved grensen til Randaberg. Det er jo Stavanger kommune som eier tomten der, sier Leif Arne Moi Nilsen (Frp), som vil ta saken opp i kommunalstyret for byutvikling i dag.

– Dette må vi ha svar på, for dette kan ikke ha blitt politisk behandlet. Jeg tror ikke noen politikere i Stavanger kunne vedtatt dette, sier Moi Nilsen.

Han reagerer også på fritaket som faller bort.

– Det er vedtatt av fylket. Det blir en Berlin-mur rundt Stavanger, og disse faller faktisk utenfor muren. De tvinges til å bli innbyggere i Randaberg.

Heller ikke leder for kommunalstyret for byutvikling, Kari Raustein (H), kan finne noen sak på bomstasjonen i arkivene.

– Dette er nytt for meg. Jeg trodde ikke noen av de gamle bomstasjonene skulle brukes. Det er mulig det er behandlet som en overordnet sak, sier Raustein.

Vegvesenet: – Vedtatt av fylkestinget

Prosjektleder for bygging av bomstasjoner, Anne Margrethe Skretting, sier hun forstår frustrasjonen til beboerne i Skjelbreidveien. Likevel understreker hun at Vegvesenet ikke bygger bomstasjoner uten politiske vedtak.

Hun reagerer også på ordlyden fra Frp-politiker Leif Arne Moi Nilsen om at plasseringen av bomstasjonen ikke er politisk behandlet.

– Plasseringen ble vedtatt i fylkestinget i 2014. Her sitter det politikere fra alle kommuner, inkludert Stavanger. Det er det vedtaket vi forholder oss til, sier prosjektleder Skretting til RA.

Hun bekrefter at arbeidet med å sette opp den nye bomstasjonen er i gang.

Mer fra Dagsavisen