Styret i DNT ung Stavanger som består av blant andre Mina Thue Augustsson (f.v.), Nanna Rosnes Sørensen, Elise Rustad, Jarand Rage Aasvold, Vårinn Hauan Nilsen og Konstantin Plotkin skal arrangere Grønn Fredag i stedet for Svart fredag. FOTO: MARIUS VERVIK

Boikotter Black Friday

DNT Ung, Fjällräven og Fretex boikotter den store salgsdagen, og arrangerer grønn i stedet for svart fredag.

Av: Julie Renée Buene

I løpet av de siste årene har Norge tatt til seg enda en amerikansk tradisjon, og i morgen er det igjen tid for den årlige salgsdagen, «Black Friday» som i følge tradisjonen markerer starten på julegavehandelen.

I Stavanger vil det i år være noen nye varianter som ikke følger den kommersielle tradisjonen bak dagen. Den Norske Turistforening (DNT) Ung Stavanger vil motsette seg kjøpehysteriet og arrangerer i stedet «grønn fredag». Det samme skal også Fjällräven og Fretex gjøre. Motivasjonen er en mer miljøvennlig løsning.

DNT Ung Stavanger skal arrangere byttedag på Tursenteret, der folk kan bytte, selge og kjøpe brukte turprodukter.

– Turutstyr er dyrt, og det vil være en fin mulighet for de som ønsker å begynne med friluftsliv til å kjøpe utstyr billig for å prøve det ut, samtidig som det vil gi gammelt utstyr som ingen bruker et nytt liv, sier Vårinn Hauan Nilsen fra DNT.

 DNT holder lignende arrangementer over hele landet kommende fredag. Byttedagen organiseres på frivillig basis, og er et motpol til «Black Friday». Konseptet er bygget på DNT Ungs syv miljøvettregler for friluft som ble lansert i juni i år.

– Norge er et av de landene som kjøper mest friluftsutstyr per person. Vi vil vise at det finnes et annet alternativ en kjøpshysteriet som er rundt Black Friday, sier Nilsen.

Reparerer slitte produkter

– Det er galskap med Black Friday. Folk kjøper ting de ikke har bruk for. Da er det bedre med grønn fredag, så kan folk heller bli gal på en god måte, og bruke dagen til å bytte og dele, sier Ragnhild Brandsøy, daglig leder for Fjällräven Stavanger.

På Fjällräven vil det ikke være salg på fredag. I stedet inviterer de folk til å komme innom og få gratis reparasjon av produkter fra Fjällräven. Brandsøy forteller at «Black Friday» ikke passer til merkets konsept.

– Våre klær er laget av resirkulert polyester og organisk bomull. Vi er grunnleggende opptatt av bærekraftighet, så det ligger i oss at vi skal jobbe med det. Vi har aldri salg, sier hun. Fjällräven åpnet butikk i Stavanger for fire måneder siden, og Brandsøy ser på arrangementet som en mulighet til å vise frem butikken. Hun er ikke redd for at de vil bli usynlig blant de mange salgsplakatene i byen.

 – Det er salg annenhver uke - så ofte at jeg tror folk er lei. Kanskje folk ser igjennom det og vil vite hva de får, sier hun. Fretex henger seg og på grønn fredag, men nøyer seg ikke med ett årlig arrangement.  Nå skal  hver fredag  i  kjeden fremover være grønn. 

– Vi skal ha kampanjer uten tilbud, men der vi heller tilbyr miljøriktige alternativer til våre kunder, og formidler hva de oppnår ved å gi til   Fretex og å handle hos oss, sier Eline Berge Hove, daglig leder for Fretex i Stavanger sentrum.