Nyheter

Ble frastjålet pass i Mexico: Mor og sønn (8) kom seg ikke hjem til Stavanger

Sham Jaff er syk og utslitt. Hun og sønnen har i fire dager ventet på hjelp fra forsikringsselskapet til å komme seg til Stavanger.

Bilde 1 av 2

På lørdag skulle Sham Jaff, og sønnen Julian (8) hjem til Stavanger, etter et ferieopphold i Mexico. Men, da de kom til flyplassen så Jaff at passet hennes var borte fra sekken.

– Vi hadde reist med buss i ni timer til Mexico City, hvor vi skulle ta flyet til Norge, sier hun til RA.

Hun forsøkte å få nødpass på flyplassen, uten hell.

– Dårlig ivaretatt

De mistet flyet til Norge, og Jaff føler seg dårlig ivaretatt av både forsikringsselskapet og den norske ambassaden.

Hun forsøkte tidlig å få hjelp av SR Bank, hvor hun har reiseforsikringen sin.

– De sa at fordi jeg ikke kunne si nøyaktig årsak, altså når og hvor passet ble stjålet, kunne de ikke hjelpe meg med ny billett hjem.

Jaff forklarer at hun prøvde å være ærlig, og sa at hun ikke visste om passet var stjålet på bussen eller busstasjonen.

Det var en taxisjåfør som kunne engelsk, som ble redningen til Jaff og sønnen.

– Heldigvis traff vi han. Han hjalp meg å politianmelde saken, og hjalp å finne en plass vi kunne sove.

Det var først når de kom til hotellet at Jaff oppdaget at også Ipaden var stjålet fra sekken.

– Jeg registrerte det ikke på flyplassen, for da var jeg så stresset over at passet var borte, sier hun.

LES OGSÅ: Stavanger foto vurderer pullerter foran fasade

– Klarer ikke sove og spise

Jaff beskriver at de bor på et billig hotell i nærheten av flyplassen, men at hun ikke føler seg trygg.

– To netter på rad har det vært slåsskamp rett utenfor vinduet. Jeg ligger lysvåken hele nettene for å passe på sønnen min.

Videre beskriver hun at de ikke har varme klær, da de var på ferie i et varmt strøk, men at det er veldig kaldt der de er nå.

– Jeg har blitt veldig syk, jeg har feber og er helt utslitt. Jeg klarer ikke å spise eller drikke.

Da det lenge så ut som at forsikringsselskapet ikke skulle hjelpe, tok venner og familie saken i egne hender, og samlet inn penger for å få dem trygt hjem til Norge.

– Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten dem, sier Jaff opprørt.

LES OGSÅ: Dette gjør forsikringsselskapet i forbindelse med Sola-brannen

Forsikringsselskapet: – Vi er på saken

Forsikringsselskapet beklager at Jaff føler seg dårlig behandlet.

Etter RA tok kontakt med forsikringsselskapet Fremtind i SR Bank, skal de ha gjort en vurdering av saken. 

– Saken ble registrert hos oss først på mandag, og har vært til vurdering fram til nå, da hendelsesforløpet har vært uklart. Vi er på saken og sørger nå for at hun og sønnen kommer seg hjem igjen så snart som mulig, sier kommunikasjonssjef i Fremtind, Simen Rudi til RA.

Han sier de beklager at Jaff føler seg dårlig og urettferdig behandlet.

Jaff er ikke særlig imponert over svaret.

– Nå vil de bare ikke tape ansikt i media. Når jeg og mine venner har tatt kontakt har de vært avvisende. De har utsatt meg for utrolig mye stress og vært lite behjelpelige.

– Det eneste jeg vil, er å komme hjem, legger hun til.

UD: – Vi har forståelse for at det er krevende

RA henvendte seg til utenriksdepartementet for å høre hva de kan hjelpe med i en sånn situasjon.

– Vi har forståelse for at det å miste passet sitt på reise er krevende. Ambassadens oppgave i slike situasjoner, er å utstede nødpass. Ambassaden kan ikke betale for reisendes mat og hotell, men kan bistå med å opprette kontakt med familie og venner for å be dem om å bistå med penger og billetter. Ambassaden kan også gi råd om overføring av penger fra Norge. Det er ofte store forventninger til hva utenrikstjenesten kan bistå med i utlandet, og det er ikke alltid samsvar mellom disse forventningene og hva vi faktisk har mulighet til å gjøre gitt våre rammebetingelser, skriver Ane Haavardsdatter Lunde, underdirektør i Utenriksdepartementet i en mail.

Mer fra Dagsavisen