Stavanger

Blander kunstarter i Obstfelders ånd

Ungdommens kammermusikkfestival vil feire sine 10 år med en markering av Obstfelders 150-årsjubileum i ord, toner og farger.

Norwegian Youth Chamber Music Festival (NYCMF) feirer i år 10-årsjubileum.

– Vi har i alle år forsøkt å inkludere andre kunstarter i festivalen, sier primus motor Ingrid Geuens til RA.

Sigbjørn Obstfelders 150-årsjubileum feires i år, og i regi av forfatteren Paal-Helge Haugen ble prosjektet «Ord og toner» til. Tirsdag 27. september gjøres Kjell-Pahr Iversens atelier om til en konsertsal. Haugen introduserer om tekst og musikk, ungdomssymfonikere framfører Leoš Janáceks «Strykekvartett nummer 2, «Intime brev», fra komponistens dødsår 1928, og Rogaland Teaters Fridtjov Gahrsen Tvedten leser utvalgte Obstfelder-tekster.

– Obstfelder var veldig opptatt av musikk, han drømte om å bli komponist selv, og lyrikken hans er veldig musikalsk. Under sitt opphold i USA skriver han mye om musikk og sine tanker om menneskers sjelsliv, sier Obstfelder 150 år-prosjektleder Marita Aksnes på Sølvberget.

Hadde Obstfelder-erfaring

Haugen har laget et rammeverk med dikt og dagboktekster med Janácek som felles berøringspunkt.

– Vi måtte jo ha en skuespiller til å lese tekst, og Rogaland Teaters Gahrsen Tvedten hadde fra før hatt en ledende rolle i Obstfelder-oppsetningen «De Røde Dråper» som Iduns Julekomedie satte opp. En av rollefigurene i det stykket sier forresten «Livet er musikk, men menneskene har glemt å lytte til den», sier Aksnes.

Tok utfordringen

Rogaland Teater tok straks utfordringen da de ble forespurt.

– Vi ble spurt om vi hadde noen på så høyt nivå, og da svarte vi at vi selvfølgelig har vi det, sier leder for Barne- og ungdomsteatret, Nina Godtlibsen.
Kulturhuset i Kannik satte pris på initiativet.

– Det er viktig for oss å få lov til å være med på slike prosjekter. Vi før løftet blikket ut av eget hus, og får gå aktivt inn i en del av et større kunst- og ungdomsmiljø, sier Godtlibsen.

Stavangers egen Laurens Weinhold deltar i den internasjonalt sammensatte strykekvartetten som spiller Janácek.

– «Intime brev» er basert på flere hundre brev komponisten skrev til kvinnen han elsket, det er mye kjærlighet og lidenskap. Bratsjtonene symboliserer kvinnen som Janácek var forelsket i. Det er et veldig komplisert verk, sier Weinhold.

Likheter

Kjell Pahr-Iversen åpner atelierdørene med tydelig engasjement.

– Dette er unge folk på et veldig høyt nivå. Jeg er musikkelsker, fra en musikalsk familie, og spilte selv fiolin. Dessuten: Klang, toner, pauser, styrke, alt er begreper med mye til felles med bildekunst. Musikk beveger seg i tid, malerier på flater, men det er likheter. Et bilde har også rytmikk, det fører øyet ditt rundt i en egen rekkefølge som kan sammenlignes med musikk, sier Pahr-Iversen.

Mer fra Dagsavisen