Nyheter

– Black Friday ødelegger julehandelen for oss

Lørdag arrangeres nisjebutikkenes dag som en motreaksjon til Black Friday. – Vi som er små har ikke mulighet til å drive med prisdumping og gigasalg, sier butikkeier Anja Bye.

Fredag arrangeres den store handledagen Black Friday, og nye tall fra hovedorganisasjonen Virke anslår at nordmenn vil bruke 3,9 milliarder kroner i løpet av dagen. Ifølge Virke velger mange nordmenn å ta unna julehandelen på den store handledagen.

Det merker klesbutikken B.Y.E og undertøysbutikken Tjølsen i Stavanger sentrum på kroppen.

– Black Friday ødelegger julehandelen for oss. Vi har vært med på Black Friday én gang, men da opplevde vi at kundene handlet seg ferdig den dagen og vi satt igjen med elendig omsetning fram til januarsalget startet. Vi kommer ikke til å delta på det igjen, sier butikkeier hos B.Y.E, Anja Bye.

Heller ikke Synnøve Nilsen, som eier og driver undertøysbutikken Tjølsen, er positiv til handledagen.

– Nei, den boikottes hos oss. Vi har også vært med én gang, men det var ikke lønnsomt, sier Nilsen.

Bevisstgjøre kundene

De velger i stedet å markere nisjebutikkenes dag, som arrangeres dagen etter Black Friday. I likhet med Black Friday kommer også denne merkedagen fra USA, og her hjemme blir den initiert for tredje gang av butikkutvikler Gøril Florvaag.

– Målet med denne dagen er å bevisstgjøre kundene, og få fram at lokal verdiskapning foregår gjennom bevisst handling. Black Friday er nok kommet for å bli, og det er greit for mange. Men en liten, selvstendig butikk har ikke mulighet til å være med på det samme kjøret som de store kjedebutikkene, sier Florvaag til RA.

Hun kaller det hele en bevisstgjøringskampanje, og sier det er fire kvaliteter ved nisjebutikker de ønsker å fremme; fagkunnskap, kvalitet, kjøpsopplevelse og service.

– At det er salg hele tiden gjør noe med oss som kunder. Jeg mener man ikke så lett må la seg forføre av salg, som jo er det Black Friday frister med, sier Florvaag, og understreker samtidig at nisjebutikkenes dag på ingen måte er en veldedighetskampanje.

– Man skal støtte nisjebutikkene fordi man vil, ikke fordi man må. Litt av det vi ønsker å si med denne dagen er at der du handler i dag, avgjør hvor du har muligheter til å handle i morgen, legger Florvaag til.

Hjerte og sjel

Nilsen og Bye er klare på hva de håper å få ut av nisjebutikkenes dag.

– Denne dagen har ingenting med salg å gjøre, men om å gi kundene gode opplevelser. Så jeg håper flere ser oss, og at de velger å bruke oss mer, sier Nilsen.

– Denne dagen er for å vise oss fram, og for å ta litt avstand fra Black Friday-hysteriet. Alle vi som driver smått driver alene; vi har ingen investor eller stor kjede i ryggen, og vi har ikke mulighet til å drive med prisdumping og gigasalg. Vi driver med hjertet og legger hele sjelen vår i dette, og ved at folk handler i de små butikkene holder de liv i en drøm, sier Bye, og legger til:

– Så med denne dagen håper jeg jo kundene blir litt bevisst på hvor de handler, for hvis ikke kommer vi bare til å sitte igjen med store kjedebutikker.

Mer fra Dagsavisen