Stavanger

Betalte for intervju med Bach

TV 2-reporter Anita Fleime betalte 50.000 kroner av egen lomme for å få intervjue Ole Christian Bach i 2005.

Reporteren har fått skriftlig korreks og er omplassert internt i TV 2.

Intervjuet fant sted i april 2005 i ørkenen i Oman. Den nå avdøde Bach var på det tidspunktet etterlyst av Økokrim over hele verden, og siktet for et bedrageri på 65 millioner kroner.

Dokumentaren «Bach in Business» ble sendt på TV 2 i mai 2005. I forhåndsomtalen het det «Finansakrobat Ole Christian Bach er på flukt fra kreditorer og politi. TV 2-reporter Anita Fleime har møtt Bach på et hemmelig sted i utlandet. I intervjuet forteller Bach om livet på rømmen og hvordan svindelen gikk til».

- Jeg beklager det som har skjedd og tar det fulle og hele ansvaret. Ingen andre i TV 2 har vært kjent med det, sier TV 2-reporter Anita Fleime.

Ledelsen utvitende

TV 2-ledelsen reagerer sterkt på saken.

- TV 2 er meget kritiske til å betale for å få intervjuer, vår praksis er å avvise betaling fordi betalingsjournalistikk svekker medienes troverdighet, sier nyhetsredaktør Kjell Øvre Helland.

Fleime ble avslørt etter at produksjonsselskapet Novemberfilm begynte å jobbe med en dokumentar om betalingsjournalistikk i norske medier.

- Da vi jobbet med dokumentaren kom vi over informasjon om at Bach skulle ha fått betalt for å stille opp i TV 2-dokumentaren «Bach in Business». Vi framla denne informasjonen for TV 2-ledelsen under et møte. Det førte til en intern gransking, som avdekket at en journalist hadde betalt Bach, sier journalist Arve Bartnes i Novemberfilm til NTB.

Han har regien på dokumentaren, som vil bli vist på NRK 1 førstkommende tirsdag.

NJ reagerer

Leder i Norsk Journalistlag, Elin Floberghagen sier til NTB hun aldri tidligere har hørt om en journalist som har betalt et intervjuobjekt av egen lomme.

Floberghagen understreker at det er meget uheldig at enkeltjournalister eller redaksjoner betaler for å få intervjuer.

- Rent grunnleggende bryter det med prinsippet om at informasjon skal være fritt tilgjengelig for alle journalister. I tillegg vil det kunne utvikle seg et uheldig avhengighetsforhold mellom intervjuobjektet og journalisten, sier Floberghagen.

NJ har nylig strammet inn Vær Varsom-plakaten på punktene som gjelder betalingsjournalistikk.

Mer fra Dagsavisen