Stavanger

Beste hotelltall siden oljekrisen

Turister, kongress- og arrangementturisme utgjør 50 prosent av dem som overnatter på hotell i Stavanger-regionen. Det er ny rekord da flest besøk historisk sett alltid har vært forretningsreisende knyttet til oljeindustrien.

– Når vi snakker romdøgn i Stavangerregionen er faktisk juni en av de beste månedene med ett av de beste beleggene vi har hatt siden de gode oljeårene, sier reiselivsdirektør i Stavanger, Elisabeth Saupstad.

Når man ser på tallene fra hotellnæringen skilles det mellom romdøgn og gjestedøgn. Romdøgn går på hvert rom som leies ut, men det kan være flere gjester på ett rom. Da snakker vi om gjestedøgn.

– Vi havnet i juni på et belegg, altså antall solgte rom i prosent av antall tilgjengelige rom, på 68,3 prosent på romdøgn. Det er en økning på 6,1 prosent fra i fjor. Samlet hittil i år er det en økning på 9,4 prosent på belegg på hotellene. På antall solgte rom er det en økning på 10,4 prosent, sier Saupstad til RA.

###

Hotellrådgiver Peter Wiederstrøm fra Wiederstrøm Hotel Consulting, har analysert tallene fra Benchmarking Alliance.

– Hotellene i Stavanger-regionen, som her innbefatter anlegg i Sola, Sandnes og Jæren, opplevde en svært god juni-økning i år. Det var vekst både i rombelegg og rompris, henholdsvis 6,1 og 6,6 % fra juni i fjor. De samlede losjiinntektene økte med nær 14 %. Bare Oslo og Bergen opplevde høyere losjiinntektsvekst i juni, forklarer Wiederstrøm.

Han sier at hittil i år, altså første halvår samlet, har hotellene i Stavanger-regionen solgt 10,4 % flere hotellrom enn i første halvår i fjor. Dette var den høyeste veksten blant de 11 største hotellbyene i landet.

LES OGSÅ: "Turismen i Stavanger"

Flere turister

Hotellnæringen har ikke noen særlige inntekter fra cruiseturismen, ettersom passasjerene bor om bord. Saupstad sier at det er noen få av de utenforliggende hotellene, som for eksempel Kronen Gaard, som har cruisegrupper som gjerne kommer på dagstur, men at majoriteten av hotellene i Stavangerregionen blir ikke påvirket av cruiseturismen på den måten.

Vanlig turisme merkes godt for hotellene, og turismen har økt veldig.

– Du skal ikke mange år tilbake før turismen ikke var fullt så stor i Stavanger, fordi business-segmentet var så sterkt, sier reiselivsdirektøren.

Det er tre typer gjester som besøker hotellene. Du har dem som bor på hotell knyttet til ferie og fritid (altså turistene), folk som besøker byen knyttet til business, i tillegg til kongress-arrangementsturisme (internasjonale og nasjonale besøkende som gjerne bor på hotellet i tre-fire dager for å delta på en konferanse eller et kultur-/Idretts arrangement).

– Turismen har sakte, men sikkert gått i en oppkurve de siste årene. Hvis du ser på mai-tallene, så utgjør turistdelen 50 prosent av dem som overnatter på hotell, og det er ganske høyt. Slik var det ikke før. Da var det mest besøk knyttet til oljerelatert business. Historisk har vi vært ekstremt sterke på business segmentet, men nå er det vekst i alle segmenter, og det gjør oss mindre sårbare for konjunkturendringer, sier Saupstad.

LES OGSÅ: – Cruisenæringen er viktig for Stavanger kommune

Et stykke å gå

– Tross veksten havnet Stavanger-regionen langt ned på listene over de 11 største hotellbyene. Det ble 8. plass på rompris etter 948 kroner som er eksklusiv merverdiavgift og frokost. Oslo toppet her med 1 414 kroner. Beleggsmessig holdt Stavangers 68,3 prosent også til 8. plass, Bodø topper med 87,9 prosent, forklarer Wiederstrøm.

Han sier at det er en stund siden hotellbransjen startet klatringen fra bunnen, men det er også et godt stykke opp til gamle nivåer. Rombelegget i første halvår var 52,7 prosent i år, mens tilsvarende i 2014 var 63 prosent.

– Vi bistår hotellutviklere og gård- og tomteeiere, og vi merker at pågangen er større andre steder i landet, for eksempel i Nord-Norge. Men det er fortsatt god interesse for Stavanger blant utbyggere og investorer. For selv i tøffe markeder er det alltid plass til det rette hotellproduktet. God plassering, riktig konsept, fornuftig investeringsbeløp og solid drift slår sjelden feil, sier Wiederstøm.

– Det går bra og det går framover, men vi er jo enda totalt sett i regionen, inne på et for lavt belegg. Vi ønsker jo selvsagt å løfte oss og komme tilbake til beleggsprosenter på 60–70 prosent, så vi har fortsatt en stor jobb foran oss, men det jobbes godt i alle leire og jeg har stor tro på at dette skal vi klare sammen som næring. Vi ser at alle segmentene beveger seg oppover. Sommeren ser meget, meget lovende ut så langt, sier Elisabeth Saupstad.

Mer fra Dagsavisen