Nyheter

– Belastende situasjon

Hjemmesykepleien i Stavanger sliter med å finne parkeringsplasser når de skal på hjemmebesøk til brukere i borettslag.

– Å bruke 10–15 minutter på å finne en parkeringsplass, høres kanskje ikke mye ut. Men når du hver dag har 20 brukere som du skal innom og reise til, så utgjør minuttene en betydelig del av arbeidsdagen. Når du i tillegg får en alarm og ikke vet hvor mye det haster, så blir vi ganske stresset av at det ikke finnes en plass å stå, sier Monica Hamre Forus, sykepleier ved Hinna hjemmebaserte tjenester, til RA.

Å finne lett tilgjengelige parkeringsplasser når man skal på hjemmebesøk, er et tilbakevendende tema for hjemmesykepleien i Stavanger kommune, ifølge Hildegunn Østbø Tønnesen, leder for hjemmebaserte tjenester Hillevåg og Hinna bydel

– Det er særlig ved besøk til brukere i borettslag at problemet oppstår. Der er det ofte ikke gjesteparkering tilgjengelig, sier Tønnesen.

Hun var i sommer i kontakt med de tre andre hjemmebaserte tjenestene i Stavanger for å høre om problemet også gjelder i de øvrige bydele. Det kunne de bekrefte, ifølge Tønnesen. Hun meldte derfor saken inn for arbeidsutvalget for levekår, som behandlet den i november. Det endte opp med følgende vedtak: Direktør for helse og velferd, Eli Karin Fosse, bes om å gå i dialog med boligbyggelagene BATE og Obos, samt Stavanger Parkering vedrørende parkeringsutfordringene.

LES OGSÅ DEBATT: Ikke splitt hjemmehjelpen

Kan ikke instruere

I et brev til BATE, datert 10. januar i år, skriver Fosse at hun ønsker å få til en parkeringsavtale med boligbyggelaget som kan gjelde BATEs borettslag over hele byen.

Men å instruere boligselskapene til å bistå med parkeringsplasser, har ikke BATE mandat til å gjøre, opplyser boligbyggelaget i en mail til Fosse datert 19. januar i år.

Årsaken er at det er det enkelte boligselskap som eier og drifter egen eiendom.

– Vårt forslag vil være å rette en oppfordring til våre kunder om å ta kontakt med dere for å finne løsninger i samråd med dere, skriver leder for storkunder i BATE, Inger Janne Karlsen, i et brev til kommunen. Direktør for helse og velferd, Eli Karin Fosse, tror løsningen kan være til hjelp. – Dersom vi får en kopi av brevet de sender ut, vil våre ledere i neste omgang kunne bruke det i møte med styrene i borettslagene, sier Eli Karin Fosse til RA.

LES OGSÅ: Dyrere hjemmehjelp og trygghetsalarm

Løsning

I Hinna hjemmebaserte tjenester har avdelingsleder Hanne Lund Jensen tro på at det er mulig å komme fram til løsninger, for de finnes.

– Enkelte borettslag har tilrettelagt for hjemmesykepleien og har fått opp egne skilt slik at vi slipper bøter. Vi håper flere følger etter, sier hun.

 LES OGSÅ: Nå får bestemor «smartbleie» (RA+)

Mer fra Dagsavisen