Nyheter

– Barnehagelærere bygger hjernene til neste generasjons Norge

– Det er forskjell på kvalitet på papiret og hva som er kvalitet for barna.

Det sier UiS-lektor Cecilie Evertsen-Stanghelle til RA.

– Kvalitet kommer først og frem gjennom at de voksne som er tilstede er emosjonelt tilstede, ikke at det står oppført et bestemt antall pedagoger på papiret. Det å utvide antall pedagoger er i seg selv et godt tiltak, hvis det blir brukt riktig.  Vi må ikke bare sette inn flere pedagoger uten å skape struktur som fremmer kvalitet for barna, sier Evertsen-Stanghelle, universitetslektor ved Nasjonalt senter for Læringsmiljø og atferdsforskning ved UiS.

– Den nye bemanningsnormen må ikke overskygge barnas behov for å få være i smågrupper. Da er sjansen større for at de voksne kan tilfredsstille barnas behov for emosjonell tilstedeværelse fra voksne.

Bedre med smågrupper

Internasjonal og nasjonal forskning viser at det er vanskelig for ansatte i barnehager å være emosjonelt til stede for mer enn tre barn på en og samme tid.

– Dess yngre barna er, dess viktigere er det å organisere seg i smågrupper.

– Det er viktig å få opp statusen til barnehagelærerne. De tar vare på det kjæreste vi har, barna våre. Barnehjernen utvikler seg i rekordfart i denne alderen. Selv om det er foreldrene som er den viktigste påvirkningskraften, er de voksne i barnehagene med og programmere barnas grunnstruktur i hjernen. De er faktisk med på å bygge hjernene til neste generasjon Norge, sier Evertsen-Stanghelle.

– Dersom det er slik at barnehagene i Sandnes må slå sammen avdelinger, fordi det ikke er nok voksne, så er det veldig uheldig – både for barna og de voksne, mener Evertsen-Stanghelle.

Utdanne flere?

Barnehagesjefen i Sandnes, Torill Jacobsen Kind, nevner å utdanne flere barnehagelærere som en løsning.

– Man må utdanne kvalitet i stedet for kvantitet, mener Evertsen-Stanghelle.

Barnehagelærer, både på heltid og deltid, er populært. Bachelorgrad på heltid hadde sist 191 primærsøkere. Det er 110 studieplasser.

Bachelorgrad på deltid hadde 170 primærsøkere, mens det er 60 studieplasser.

Evertsen Stanghelle påpeker at det også er et problem at folk slutter å jobbe som barnehagelærere.

– Tilbakemeldingene jeg får er: «Jeg får ikke gjort jobben jeg ønsker å gjøre. Jeg strekker ikke til». Det er viktig at ledelsen i barnehagene har gode rammer og struktur, sier Evertsen.

Mer fra Dagsavisen