Nyheter

Avinor: – Ikke krav om sprinkleranlegg i parkeringshuset

Parkeringsanlegget som har fått store skader etter bilbrann tirsdag ettermiddag, skal ikke ha hatt sprinkleranlegg. Det har heller ikke alle parkeringsanleggene i Stavanger.

Parkeringsanlegget på Stavanger lufthavn fikk store skader tirsdag kveld, da en dieselbil tok fyr. I ettertid av brannen har det kommet fram at parkeringsanlegget ikke har sprinkleranlegg installert, og det spekuleres i om brannen kunne fått et annet utfall hvis det ikke var slik.

Kommunikasjonssjef i Avinor, Gurli Høeg Ulverud, sier til RA at det har blitt satt i gang et arbeid for å kartlegge bygningsmassen.

– Slik jeg har forstått det er det ikke sprinkleranlegg i parkeringsanlegget på Stavanger lufthavn. Det er heller ikke et krav om at det skal være sprinkleranlegg i parkeringshus som ligger over bakken. Avinor bygger etter forskriftene, og vi ønsker å være innenfor det som er lov, sier hun.

Ingen av Avinor sine parkeringsanlegg som ligger på bakkenivå har sprinkleranlegg.

– Dersom det hadde vært andre krav eller at forskriftene endres vil det tas til etterretning, sier Høeg Ulevrud.

Hun forteller videre at det vil være noen møter i løpet av dagen for å kartlegge situasjonen, og at det kan komme ytterligere informasjon i løpet av morgendagen.

LES OGSÅ: Se bildene av ødeleggelsene på flyplassen

– Anleggene godkjennes

Stavanger Parkering er et kommunalt foretak som eier og drifter mange av parkeringsanleggene i Stavanger. Disse anleggene er: P-Arketten, P-Domkirkehallen, P-Forum, P-Jernbanen, P-Jorenholmen, P-Kyrre, P-Posten, P-Siddis, P-St. Olav og P-Valberghallen,

Da RA var ute og sjekket om noen av disse hadde sprinkleranlegg, fant vi ut at blant annet P-Jernbanen og P-Jorenholmen ikke hadde slike installert. Også daglig leder i Stavanger Parkering, Christian Tønnevold, mener at deres parkeringsanlegg er forskriftsmessige. Forskriftene sier at kun lukkede anlegg må ha sprinkleranlegg.

– Både parkeringsanleggene på Jernbanen og Jorenholmen er relativt åpne anlegg. Spesielt på Jorenholmen er det lett å komme til med brannslanger og større biler ved behov, sier Tønnevold til RA.

– Alle parkeringsanleggene våre godkjennes av Rogaland Brann og Redning IKS, og vi overvåker dem hele tiden, hele året, legger han til.

Ettersom det er brannvesenet som godkjenner anleggene, forteller Tønnevold at de vil følge deres råd.

– Anbefaler de noe annet enn å kun ha sprinkleranlegg i de lukkede parkeringshusene, så vil vi forholde oss til dette. I kjølvannet av tirsdagens brann, kan det hende at ting vil endres, og vi vil følge alle pålegg uansett. Sikkerheten i parkeringsanleggene tar vi på aller høyeste alvor, det er det ingen tvil om, sier han.

Tønnevold forteller at selv om noen av Stavanger Parkerings anlegg er gamle, inspiseres de stadig vekk.

– Jeg har en tilsynsrapport fra P-Posten som er godkjent og signert av Rogaland Brann og Redning IKS 25. januar 2019. I tillegg har jeg en annentilsynsrapport fra P-Domkirkehallen som ble godkjent og signert 16. januar 2019, sier han.

LES OGSÅ: Mange biler totalskadd etter brannen – etterslokking vil ta flere dager

– Ikke utrygt

Tønnevold mener det ikke er grunn til å frykte parkeringsanlegg.

– Det er ikke utrygt, men dersom det utvikles en brann i et av anleggene så må man komme seg raskt ut, og overlate brannslukkingen til profesjonelle, sier han.

Han vil oppfordre alle eiere av elbiler om å benytte seg av de nye ladestasjonene i parkeringsanleggene.

– Vi opplever å måtte dra ut ladere fra de vanlige strømuttakene daglig. Sikkerheten er bedre ivaretatt i de nye laderne, sier den daglige lederen.

– Det er et føre-var-prinsipp. Så vær så snill og bruk de nye ladeboksene, legger Tønnevold til.

LES OGSÅ: – Enorme verdier er gått tapt

– Bygget var godkjent

Branninspektør i forebyggende avdeling, seksjon tilsyn, Lasse Grahl-Jacobsen, forteller RA at brannvesenet ønsker at flest mulig bygninger er sikret best mulig.

– Nivået på sikkerhet i bygninger justeres ved etablering av nye tekniske forskrifter, og erfaringer fra branner vil kunne påvirke utformingen av disse. Fulldekkende brannalarmanlegg med tidlig varsling, samt slokkeanlegg (sprinkling) vil ha positiv påvirkning på brannsikkerheten generelt. Jeg har en oppfatning av at Avinor har en god brann- og sikkerhetsorganisasjon, og har gode styringsverktøy for organisatoriske og tekniske tiltak, sier han.

27. oktober 2015 ble det gjennomført branntilsyn av Avinor på Sola av Rogaland brann og redning IKS. RA har fått tilgang på tilsynsrapporten, og i den står det at det var mangelfull risikokartlegging vedrørende risikoforhold i parkeringsanlegg. Videre i rapporten står det blant annet følgende: «Det ble under tilsynet fokusert på kartlegging av risikoforhold ved bruk av parkeringshus. Konsekvenser ved bilbrann med påfølgende spredning ble i denne sammenheng berørt.» Brannvesenet ba om en skriftlig tilbakemelding innen 17. desember 2015.

Avinor sendte et tilsvar til Rogaland brann og redning IKS hvor det blant annet står følgende: «APAS (Avinor Parkering AS) informeres om avviket i branntilsynsrapporten og vårt forslag til løsning. Vi har allerede innhentet tilbud fra brannrådgiver (Multikonsult), og startet med innhenting av eksisterende branndokumentasjon for byggene.»

Etter et varsel om pålegg fra Rogaland brann og redning IKS, svarte Avinor på tilsynsrapporten 29. desember 2016, og lukket dermed avviket. Vedlagt lå en fullstendig risikoanalyse for parkeringshuset ved Stavanger lufthavn.

---

Brannen ved Stavanger lufthavn

  • Tirsdag klokken 15.35 meldte politiet om et kjøretøy i "full fyr" i parkeringshuset "Kiss & Fly" ved Stavanger lufthavn.
  • Allerede etter ti minutter ble det så meldt at brannen var omfattende, og at den trolig hadde spredd seg til flere biler.
  • Politiets undersøkelser så langt har gjort dem sikre på hvor brannen startet, nemlig i en eldre dieselbil.
  • Flyplassen ble stengt for all flytrafikk, og over 1000 personer ble fraktet fra flyplassen til Stavanger.
  • Onsdag meldte RA at enorme verdier har gått tapt. Kommunikasjonssjef i Gjensidige forteller at det ikke blir bonustap som følge av brannen, men at det likevel er en egenandel. Mange trenger leiebiler, og dette er dekket hvis man har bilforsikring med kasko.

---

Mer fra Dagsavisen