Nyheter

Årets låt 2019: Hvem er «bad»?

17-åring lagde årets beste låt.

Billie Eilish har gjort en kometkarriere de siste to årene. Så mye har hun vært med på at det kanskje ikke akkurat topper seg med å vinne Kritikertoppen i Norge. I Dagsavisens musikkredaksjon kommer vi alltid til å irritere oss over den kvelden på Bylarm for snart to år siden, da vi gikk etter konserten til bergenske Halie på Rockefeller, før 16 år gamle Billie Eilish fulgte etter i en liten halvtime. I tida som kom ble hun virkelig en av verdens største popstjerner.

Billie Eilish har slått an i hele verden med «Bad Guy». Foto: Kevin Winter/NTB scanpix

Billie Eilish har slått an i hele verden med «Bad Guy». Foto: Kevin Winter/NTB scanpix

Norske kritikere kåret årets album. Se Kritikertoppen 2019 her: Han lagde årets beste album i 2019

EPen «Don’t Smile At Me», egentlig lang nok til å være et album så godt som noen, gjorde Billie Eilish til et fenomen i løpet av 2018. Den offisielle albumdebuten «When We All Fall Asleep, Where Do We Go?» kom ut i mars i år. «Bad Guy» var den femte singelen fra dette albumet, en uimotståelig popstund med sine insisterende bassdunk, den hviskende, men insisterende stemmen, for ikke å snakke om det gamle trikset med knipsende fingre. En enkel, men genialt effektiv produksjon. Og Billie Eilish var fortsatt bare 17.

Les også: Billie Eilish: Kontrast til «porno»-popen

Teksten utvikler seg fra beskrivelsen av denne bad guy’en til å diskutere hvem som er tøffest i forholdet, et svar vi nesten kan ta for gitt. «My mommy likes to sing along with me/But she won’t sing this song/If she reads all the lyrics/She’ll pity the men I know», synger Billie Eilish. Sangen kom også ut i en duettversjon med Justin Bieber, som fikk et ekstra vers for seg selv, uten å utmerke seg i forhold til hovedartisten.

Artikkelen fortsetter under bildet.

###

Billie Eilish. Foto: NTB Scanpix

Universet til Billie Eilish er beskrevet som en sunn reaksjon på den polerte «pornopop»-kulturen. Som artist med baggy klær, og fraværende fokus på kropp, blir hun den sofistikerte og smarte antitesen til de hyperseksualiserte pop-jentene. En herlig kontrast som nesten får disse til å fremstå krampaktige i forhold: Sensualiteten ligger jo gjerne i musikken og vokalen alene, som Ida Madsen Hestman skrev i anmeldelsen av albumet i Dagsavisen.

Les også: Girl in Red: På vei mot stjernene

«Bad Guy» gikk til topps på singellister i USA, Norge og mange andre land. Den eneste som kan konkurrere som årets STØRSTE hit er «Old Town Road» med Lil Nas X. Men den nådde altså ikke like høyt opp på Kritikertoppen. «Bad Guy» er nominert til både «årets sang» og «årets plate» før Grammy-prisene deles ut i USA i februar. Den første er en komponistpris, den andre går til artisten, og i dette tilfellet går det ut på ett.

Her er listen over de 15 låtene som norske kritikere har stemt fram som årsbeste:

1.            Bad Guy – Billie Eilish

2.            Harmony Hall – Vampire Weekend

Les også: Blodig tilbakekomst fra Vampire Weekend

3.            Cellophane – FKA Twigs

4.            Ashes To Ashes – Jenny Hval

Les også: «The Practice Of Love»: Om havet, døden og kjærligheten

5.            Når alt har ordna seg – Erlend Ropstad

6.            The Barrell – Aldous Harding

7.            The Greatest – Lana Del Rey

8.            Seventeen – Sharon Van Etten

9.            Hallo – Isah & Dutty Dior

Les også: Isah: Softis fra Stavanger

10.          Die With Your Boots On – Signe Marie Rustad

11.          Kroppsspråk – Lars Vaular

Les også: Lars Vaular med hjertet i hånda

12.          Not – Big Thief

13.          Old Town Road – Lil Nas X

14.          Dylan Thomas – Better Oblivion Community Centre

15.          Waiting For You – Nick Cave

Les også: Nick Cave: Et rekviem for de døde

Disse har stemt:

Kritikertoppen 2019 er satt sammen av individuelle lister fra: Arild R. Andersen (Aftenposten/Jazznytt), Jon Vidar Bergan (Musikknyheter), Martin Bjørnersen (Klassekampen), Eirik Blegeberg (Klassekampen), Sofie Braseth (Dagbladet), Kristina Bye (Adresseavisen), Tor Martin Bøe (VG), Peder Ebbesen (Aftenposten), Terje Eidsvåg (Adresseavisen), Ådne Evjen (Musikknyheter), Geir Flatøe (Stavanger Aftenblad), Robert Gjestad (Aftenposten), Leif Gjerstad (Leffes Lab), Ruben Gran (NRK), Olivar Grandø (Musikknyheter), Roald Hansen (Firdaposten), Jørgen Hegstad (NRK), Ida Madsen Hestman (Dagsavisen), Ole Jacob Hoel (Adresseavisen), Egon Holstad (iTromsø), Victor Josefsen (Deichmans Musikkblogg), Aslaug Olette Klausen (Klassekampen), Arvid Skancke-Knutsen (Klassekampen), Tord Litleskare (Gaffa), Ellen Lund (Gaffa), Espen Løkeland-Stai (Dagsavisen), Chris Monsen (Klassekampen), Charlotte Myrbråten (Klassekampen), Morten Ståle Nilsen (VG/iTromsø), Ørjan Nilsson (Bergensavisen), Helge Skog (iTromsø), Robin Olsen (Musikknyheter), Geir Rakvaag (Dagsavisen), Bernt Erik Pedersen (Dagsavisen), Espen Rusdal (Dagsavisen), Øyvind Rønning (Dagbladet), Charlotte Sissener (Musikknyheter), Tom Skjeklesæther (Klassekampen), Espen Nørvåg Slapgård (Metal Hammer), Ali Soufi-Grimsrud (NRK), Asbjørn Slettemark (Aftenposten), Tore Stavlund (Jazznytt), Mode Steinkjer (Dagsavisen), Eivind August Westad Stuen (Aftenposten), Katrine Sviland (Aftenposten), Kjetil Kopren Ullebø (Bergens Tidende), Øyvind Vågnes (Dag og Tid), Eskil Olaf Vestre (Gaffa), Erik Valebrokk (Mitt liv som Erik), Audun Vinger (Dagens Næringsliv/Jazznytt), Therese Wangberg (Musikknyheter), Ando Woltmann (Morgenbladet) og Olav Østrem (Klassekampen).

Mer fra Dagsavisen