Nyheter

Året-rundt-praksis gir suksess for yrkesfag i Rogaland

Rogaland er best i landet i å holde på yrkesfagelevene. På Bergeland står helsefagelevene løpet ut. Praksis skoleåret rundt gis mye av æren.

I Rogaland går 90 prosent av elevene videre fra ett trinn til et høyere på videregående, det er best i landet. I helsearbeiderfag på Bergeland videregående skole er prosenten uslåelig, 100 prosent.

– Vi har ikke hatt frafall i helsefag, nei, sier Jens Eirik Leitan, lærer og sykepleier.

Bergelandsmodellen trekker elevene ut av klasserommet. Elevene på helsefag, for øvrig en svært multikulturell gjeng, er fast på Haugåstunet sykehjem tre av fem ukedager, der får de tett oppfølging av Leitan og kollega Diane Asbjørnsen, og lærer seg faget i autentiske omgivelser. De blir kjent med ansatte og pasienter over tid, ikke bare i korte praksisperioder.

– Ordningen fungerer veldig bra. Læringen skjer steg for steg, det gjør at praksisen ikke blir så skummel, vi blir tryggere, og bedre kjent med pasienter og ansatte over tid, sier elev Stefania Vilhjálmsdottir Fredriksen (20).

Følges tett

På Haugåstunet følges 15 elever tett av Leitan og Asbjørnsen.

– Lærerne følger oss opp hele tiden, vi elever lærer mer, og tør å spørre mer underveis, sier Linda Natalie Nuñes Oftedal (19).

Elevene hjelper til med alt fra manikyr til turer og samtaler over familiebilder, andre oppgaver en presset sykehjemssektor ofte ikke får brukt tid til.

Trygge rammer

– Samarbeidet er en vinn-vinn-situasjon for alle. Elever og lærere trives, og vi har ikke frafall. Det kan være heftig for 17-18-åringer å forholde seg til så alvorlig syke mennesker som det er på et sykehjem, og da er det viktig at de er sikret gode og trygge relasjoner med veiledere de kjenner fra før, sier Asbjørnsen.

Teoriinnspill gis også på Haugåstunet, pleieruniformene beholdes på, og klær skaper folk.

– Oppmerksomheten fra elevene er en helt annen når de er i uniform på Haugåstunet, vi slipper å forholde oss til Iphone-er og Netflix, sier Asbjørnsen med et smil.

Avdelingsleder Kari Norheim peker på at metoden krever mer penger, men gir mye igjen.

– Haugåstunet sykehjem tilføres 30 ekstra varme hender, de 15 elevene lærer mye i trygge rammer. Vinn-vinn, sier Norheim.

###

Bak: Lærerne Diane Asbjørnsen og Jens Eirik Leitan. Foran: Helsearbeiderfagelevene Marion Hahn Søllesvik, Linda Natalie Nuñes Oftedal, Izadin Abdurauf og  Stefania Vilhjálmsdottir Fredriksen.

– Mye går i riktig retning

Flere videregåendeelever som fullfører og flere yrkesfagelever i lære gleder kunnskapsministeren-.

– Jeg gleder meg over at færre elever slutter, og at andelen elever som går ut i læreplass har økt med over 10 prosentpoeng på fem år. Det viser at mye går i riktig retning, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H). 
Bedringen er markant.

– Vi jobbet mye sammen med partene i arbeidslivet for å få til en positiv utvikling innenfor yrkesfagene. Ser vi for eksempel på teknikk og industriell produksjon, har andelen elever som er ute i bedrift året etter andre år på videregående økt fra 57 til 61 prosent fra 2017 til 2018. Det er fortsatt for mange som ikke får læreplass, men vi ser en positiv utvikling hvor rekordmange får læreplass, og flere fullfører og består, sier Sanner i en pressemelding

Fakta:

Andelen elever som går fra første år på videregående til et høyere trinn har økt på både studiespesialiserende og yrkesfag. Det er også en stadig høyere andel yrkesfagelever som begynner i lære etter det andre året på videregående.

Ny statistikk fra Utdanningsdirektoratet har sett på hvor stor andel av elevene som går rett fra første til andre og fra andre til tredje klasse på videregående skole, de siste fem årene. Tallene viser også andelen elever som har gått rett i lære etter to år på yrkesfag. Statistikken slår fast at andelen elever som går fra et trinn til et annet, har økt. Andelen elever som går fra Vg2 til Vg3 eller ut i lære, har gått opp fra 81,7 til 86,4 prosent. Økningen har i hovedsak skjedd innenfor yrkesfag. På studieforberedende gikk hele 95,7 prosent av elevene videre fra Vg2 høsten 2018.

Med ett unntak kan alle fylker vise til at flere elever har gått videre fra et trinn til et annet. På Vg1 er framgangen størst i Troms med en økning på 7 prosentpoeng de siste fem årene. Vestfold har i samme periode en nedgang på to prosentpoeng. Rogaland og Sogn og Fjordane har den høyeste andelen elever som går videre fra Vg1 på 90 prosent, mens Finnmark har lavest andel med 80 prosent.

Mer fra Dagsavisen