Politikk

Antall biler på veiene øker

Tall fra Statens vegvesen viser at biltrafikken økte i morgen- og ettermiddagsrushet allerede første dag uten rushtidsavgiften.

Mandag denne uken var første arbeidsdag uten rushtidsavgift i bomringen siden de nye bomstasjonene kom i oktober 2018.

Tall fra ti tellepunkter, fått fra Statens vegvesen, viser at biltrafikken økte mandag 10. januar, sammenlignet med de to foregående mandagene. Det overrasker ikke senioringeniør i Statens vegvesen, Ingve Lygre Undheim.

– Det var som forventet en liten økning, og vi nærmer oss hvordan det var før de nye bomringene var på plass, sier han til RA.

I morgenrushet mandag, mellom klokken 07.00 og 09.00, økte biltrafikken med tre prosent. I ettermiddagsrushet, mellom klokken 15.00 og 17.00, økte trafikken med ni prosent. Til sammen, over hele døgnet, økte trafikken med fem prosent.

Dagen etter, tirsdag 11. januar, økte trafikken med tre prosent i morgenrushet, mellom klokken 07.00 og 09.00. Om ettermiddagen, mellom klokken 15.00 og 17.00, var det ingen endringer fra de to foregående tirsdagene.

LES OGSÅ: I feil felt: – Ufattelig at det går an

Tallene er hentet fra disse ti tellepunktene på Nord-Jæren.

Noen feilkilder

Undheim tror at rushtrafikken etterhvert vil bli slik den var før bomringene var på plass, men påpeker at det finnes svakheter med tallene RA har mottatt.

– Tallene er kun en pekepinn. Det krever mer tid og flere målinger før vi med sikkerhet kan si hvordan det ser ut etter at rushtidsavgiften ble fjernet, sier han til RA.

I tillegg til tynt datagrunnlag mener han at det er verdt å nevne at trafikken vanligvis øker utover vinteren og våren. Tirsdag 11. februar var det også et trafikkuhell på E39 ved Stangeland som førte til et stengt felt og noe mindre trafikk på E39 Forus i morgenrushet.

Målet til Statens vegvesen er at veksten i trafikken skal komme med miljøvennlige transportmidler. – Vi vil heller at bruken av sykkel, kollektiv trafikk og gange øker, sier Undheim.

LES OGSÅ: Det har aldri vært billigere å leie kontorer på Forus

Politikere enige

Gruppeleder i Høyre, John Peter Hernes, mener det ikke er uventet at det er flere biler på veiene nå enn før rushtidsavgiften ble fjernet.

– Det er klart det er både uheldig og problematisk. Det gjelder både de statlige belønningsmidlene vi ønsker, samt klimagassutslippene som skal ned med 80 prosent, sier han.

– Det har blitt gjort grep som viser seg å virke motsatt enn hva man i utgangspunktet ønsket, legger han til.

Høyre-politikeren mener det er positivt at det kommer traseer som vil føre til at syklister og kollektivtrafikk kommer raskere fram.

Leif Arne Moi Nilsen (Frp) tror også at det vil være en viss økning av biler i rushtiden, men virker ikke nevneverdig bekymret over tallene.

– Nullvekstmålet gjelder hele døgnet, og ikke kun i rushtiden. Dessuten hjelper det ikke å måle denne forandringen de to dagene det har vært verst vær gjennom hele vinteren. Vi bor i Stavanger, sier han til RA.

– Dette må måles over lengre tid, og så får vi deretter se hva resultatet blir, legger han til.

Moi Nilsen mener at ved å fjerne rushtidsavgiften får flere råd til å kjøre bil til og fra jobb, og det var det som var målet. Han mener likevel at det må et kollektivtilbud på plass.

– Folk benytter seg av kollektiv trafikk hvis tilbudet er der. Det må flere busser til for at folk skal ta buss, og det er virkelig et behov for det, sier Frp-mannen.

– Det er midler til det også, hvis ikke hadde det ikke blitt flertall for å fjerne rushtidsavgiften i kommunestyret. Jeg tror dette vil gå godt til slutt, legger han til.

---

Trafikkutvikling ved fjerning av rushtidsavgift

  • Fra 1. oktober 2018 har bilistene på Nord-Jæren har vært nødt til å betale for å passere bomringene og bomstasjonene til Bymiljøpakken Nord-Jæren.
  • 38 bomstasjoner rammer inn Stavanger, Sandnes og Sola i Bypakke Nord-Jæren.
  • Mandag 10. februar 2020 ble det slutt på rushtidsavgiften i bomstasjonene på Nord-Jæren. Bilførere takseres det samme hele døgnet.
  • Mandag 10. februar 2020 var det over døgnet fem prosent mer trafikk enn de to foregående mandager. I morgenrushet mellom klokken 07.00 og 09.00 var det tre prosent mer trafikk. I ettermiddagsrushet mellom klokken 15.00 og 17.00 var det ni prosent mer trafikk.
  • Tirsdag 11. februar 2020 var det over døgnet en prosent mer trafikk enn de to foregående tirsdager. I morgenrushet mellom klokken 07.00 og 09.00 var det tre prosent mer trafikk. I ettermiddagsrushet mellom klokken 15.00 og 17.00 var det ingen endring.
  • Kilde: Ferde og Statens vegvesen

---

Mer fra Dagsavisen