Nyheter

Alternative behandlere i Rogaland får smekk fra Forbrukerombudet

– De må endre markedsføringen sin, sier Forbrukerombudet.

– Personer som er syke eller har dårlig helse er i en sårbar situasjon. Og mange er villige til å bruke mye penger dersom de har håp om å bli friske. Derfor er det viktig at alternative behandlere ikke gir inntrykk av behandlingen virker mot konkrete sykdommer, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

Sammen med Helsetilsynet har de akkurat gjennomført et større tilsyn med markedsføringen til over hundre alternative behandlere i hele landet.

LES OGSÅ: Legger ned tilbud om kreftbehandling

Astma og ADHD

Resultatene så langt viser at 21 av dem, hvorav tre er fra Rogaland, har fått beskjed om å endre markedsføringen sin.

– Utøverne påstår blant annet at behandlingen de tilbyr har «god effekt» på en rekke lidelse som allergier, lette depresjoner, hodepine og migrene. Påstandene knyttes også til sykdommer og lidelser som angst, diabetes, astma, reumatisme og ADHD. Dette er ulovlig, og vi krever derfor at de endrer eller fjerner markedsføringen umiddelbart, sier forbrukerombudet.

Sist gang ombudet gjennomførte en lignende aksjon var i 2013.

– Ser dere en bedring eller forverring i bransjen?

– Siden vi denne runden fant mange lovbrudd, er det vanskelig å konkludere med at bransjen har skjerpet seg. Samtidig er vi glade for at vi i dette tilsynet ikke fant mange tilfeller hvor utøvere hevder at de kan kurere alvorlige og livstruende sykdommer som kreft. Vi tror de fleste bransjeaktørene er kjent med reglene for markedsføring av alternativ behandling, og forventer at de følger dem i framtiden.

Flere kan få smekk

Forbrukerombudet opplyser at de fant lovbrudd også hos utøvere som ikke mottar brev i denne runden. Andre saker er så omfattende at de trenger mer tid på å ferdigstille saksbehandlingen.

Flere saker kan dessuten bli aktuelle å ta opp i tiden framover.

– Vi har i første omgang valgt å prioritert de sakene hvor alvorlighetsgraden av påstandene og omfanget av markedsføringen er størst. Vi har også valgt å se på utøvere som behandler barn, og som vi har vært i kontakt med tidligere, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

Mer fra Dagsavisen