Nyheter

Aller første reise med Go-Ahead

I dag ble det skrevet jernbanehistorie da Go-Ahead hadde sin første reise fra Stavanger til Oslo.

Bilde 1 av 6

Dette er første gang et utenlandsk selskap blir operatør på en norsk togstrekning.

Det britiske selskapet Go-Ahead har vunnet retten til å kjøre tog på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen fram til 2027.

Administrerende direktør i Go-Ahead, Cathrine Elgin mener at åpningen i dag er en lagseier.

– Det er fantastisk endelig å være i gang. Nå har vi jobbet og kjempet på lenge, og det er en seier å stå her i dag. Alle samarbeidspartnere har vært med på dette, så det er gøy, sier hun til RA.

LES OGSÅ: Fakta: Dette blir nytt med Go-Ahead

Solide

Toget som i dag forlot perrongen i Stavanger, og som skulle til Oslo er fortsatt et gammelt tog. Go-Ahead har nå planlagt en omprofilering av togene, men Elgin påpeker at det vil ta litt tid.

– Vi ønsker å kunne skru til på flere områder. Reiseopplevelsen skal merkes annerledes, og det skal være flere positive opplevelser, sier hun.

Go-Ahead sin ambisjon er å få flere og mer fornøyde kunder, og for å få det mener Elgin at man må få på plass et grunnlag først.

– Vi må være solide og jernbanen må være robust. Vi må sørge for at toget går hver dag, at det ikke er tog som er innstilt, og at de går i tide. Dette må på plass for at kundene skal ha tillit til oss, sier hun.

– Vi ønsker at det skal bli et bevisst valg for kundene at de velger toget fordi det er det beste alternativet, legger direktøren til.

Samferdselsministeren, Jon Georg Dale (Frp) var invitert på selskapets første reise fra Stavanger til Oslo.

– Det har vært et veldig langsiktig arbeid for mange involverte. Å få være med på denne markeringen, og for første gang få inn en ny aktør på norsk jernbane som skal konkurrere for å få flere passasjerene inn, er veldig gledelig, sier han til RA.

Han mener det er stor interesse fra nye aktører til å forbedre togtilbudet til passasjerene i Norge. Det mener han er bra, for da kan flere velge å ta tog som framkomstmiddel.

– Det er viktig at flere velger tog for vi har en kapasitet som ikke er fullt utnyttet. For mange er dette den enkleste og mest miljøvennlige måten å reise inn til de store byene, sier han.

LES OGSÅ: Go-Ahead klar for oppstart – lover å gjøre alt de kan for å få folk hjem til jul

Kritikk

I forkant av overtakelsen har Go-Ahead måttet svare på kritikk mot at miniprisbilletter kan bli dobbelt så dyre når de overtar, og at alle studenter over 30 år nå mister studentrabatten på toget.

Elgin understreker at prisene stort sett blir det samme som med Vy med noen unntak.

– Vi vil bruke det første året til å bli kjent med de reisende og deres reisevaner. Deretter vil vi innføre endringer, skriver hun i en mail til NTB.

Prisøkningen vil først og fremst gjelde miniprisbillettene ved bytte av togselskap. Fra og med i går ble passasjerer nødt til å kjøpe to billetter fra både Vy og Go-Ahead på strekninger der man tidligere kunne reise med én rabattert billett. Når svenske SJ overtar driften på flere strekninger til sommeren, kan prisen på miniprisbillettene bli tredoblet i enkelte tilfeller.

Tidligere har Elgin fortalt RA hvorfor de valgte akkurat Stavanger som hovedkontor for Go Ahead Norge.

– Vi har valgt Stavanger som hovedkontor for Go-Ahead Norge, og det er ikke tilfeldig. Når vi vant pakke Sør var det for Jærbanen, Sørlandsbanen og Arendalsbanen. Det er ikke noe tvil om at det er i Stavanger hjertet av operasjonen vår er. Det er her vi har lokal tog-operasjonen. Og det er her vi har utgangspunkt for regiontogene som går mellom Oslo, via Kristiansand til Stavanger. Derfor bestemte vi oss for at vi ønsket å være i Stavanger, sa hun da.

Mer fra Dagsavisen