Sandnes Ulf og Tom Rune Espedal vil gjerne selge navnet til sin nye arena, men sliter med å få gjort det til prisen de ønsker. Derfor tenker de nå på å utsette salget og komme i gang til høsten på andre måter. Det mener sponsorgeneral Jacob Lund kraftig mot. ILLUSTRASJON: MASIV BYGG/PLANK ARKITEKTER

Advarer Ulf mot å drøye navnesalg

Tom Rune Espedal og Sandnes Ulf innser at det kan bli vanskelig å selge navnet på sin nye arena nå. De vurderer plan B og salgsutsettelse for å komme i gang med bygging. Det advarer sponsorkongen Jacob Lund på det sterkeste mot.

Følg RA Sporten på Facebook!

15–20 millioner, over en tiårig avtale for navnet, var i utgangspunktet det siste hinderet for grønt lys for bygging.

Daglig leder Tom Rune Espedal har den siste tiden jobbet knallhardt for å få det til, men ikke lykkes. Han har på ingen måte gitt opp, men innser at det nok er realistisk at det går mot at de iverksetter en plan B.

– Den innebærer å utsette navnesalget til næringslivet eventuelt våkner igjen og hente penger, eller garantier for disse, andre steder, sier Espedal til RA.

LES OGSÅ: Sandnes Ulf feilet i toppkampen

– Gå kraftig ned i pris

Den semipensjonerte sponsorkongen Jacob Lund, som eier Sponsorconsult, var i sin tid med på å kjøpe navnet til DNB Arena. Banken ville inn i et marked som var totalt dominert av SR-Bank og Nordea i Stavanger.

Prisen var høy, men suksesshistorien er det få som sår tvil om nå.

Lund mener nøkkelen var å kjøpe navnet på direkten og ser stor verdi av å kjøpe et arenanavn for å bygge merkevare.

– Men du kan ikke plutselig døpe om Brann Stadion til «Hardanger Bestikk Arena». Navn setter seg fort. Får ikke Ulf solgt navnet nå, tror jeg er løpet kjørt, sier Lund til RA.

Han mener hovedgrunnen til at Espedal og Sandnes Ulf ikke får solgt, er pris.

– De får aldri halvannen til to millioner kroner i året. Det handler om eksponering. Det maksimale jeg kan se er i underkant av én million. Jeg ville solgt navnet nå, ikke ventet. Om så var for en halv million i året. Så ville jeg hatt en kortere avtale. Gjerne syv. Sandnes Ulf bør heller legge inn parametere som gjør at summen øker i takt med sportslig suksess og økt eksponering. Det vil være sunt for selger, sunt for sponsor og sunt for idretten, sier Lund.

LES OGSÅ: Sandnes Ulf røk tidlig i cupen igjen

Edruelig Espedal

Tom Rune Espedal innser samtidig at Ulf ikke kan sammenligne seg med Oilers og den nasjonale eksponeringen de har fått med DNB Arena.

Selv om målinger viser at kun Bodø/Glimt har større eksponering i mediene enn Sandnes Ulf i Obos-ligaen, er han opptatt av edruelighet og en solid fundament à la Fosshaugane. Arenaen må selges som toppfotball, bredde og flerbruk.

– Vi får ikke inn noen toppfotballsponsor. Vi må selge inn pakken. Da er nok en samfunnsaktør som jobber med omdømme mest aktuell. Vi har snakket både med lokale og nasjonale, men tidene er som sagt utfordrende, sier Espedal – og peker på at de neste ukene blir avgjørende for en klubb som klør etter å komme i gang.

LES OGSÅ: Sandnes Ulf ute av rød sone