Nyheter

Absolutt fiasko for «Skavlan»

Overgangen til TV 2 ble tidenes TV-nedtur for talkshowkonge Fredrik Skavlan. Unnskyld, tidligere talkshowkonge.

Tidenes norske TV-fiasko er et faktum. Etter en vond høst med seertall man forbinder med formiddagsrepriser av «Derrick», har TV 2 tatt Fredrik Skavlans talkshow av skjermen på fredagskvelden, og overlate den til NRK og Anne Lindmos svært populære show.

«Skavlan» er flyttet til TV 2s lørdagskveld. «Lindmo» vant kampen om fredagskvelden. Det skyldes ikke bare at Anne Lindmo behersker talkshowformatet til fingerspissene. Det har med gjestene hennes å gjøre også, og sendetiden, og hvilken kanal hun går på og hvilket program hun får drahjelp fra i forkant av sitt eget program.

De samme faktorene gjelder for Fredrik Skavlan, som etter sist fredags rekordlave seertall – 183.000 var det vel – cirka en million færre seere enn i storhetstiden for mange sesonger siden.

Les også: – Ett brev stemplet meg som landssviker. Et annet inneholdt 30 tiøringer – «sølvpenger til Judas» (DA+)

Eller seertall rundt de han hadde med «Absolutt» og TV-debuten i 1996. At programmer blir flyttet skjer med dramaserier på TV3 og realitykonsepter på TVNorge, ikke med en av landets aller største TV-profiler.

Denne TV-høsten viser at TV 2 i seernes øyne er og blir TV 2, og ikke vil måle seg med NRK i oppslutning uansett hvor mange programlederprofiler og TV-formater fra allmennkringkasteren de blar opp for.

Fredrik Skavlan har gått på en gigantisk TV-smell, uansett hvordan TV 2 måtte pakke flytteprosjektet til lørdagskvelden.

Dette er en spektakulær norsk TV-hendelse, noe helt annet enn da NRK tok av komi-fiaskoen «Herfra til Haglemoen» etter noen episoder på 80-tallet, eller Knut Bjørnsen slutta å i NRK for å selge kasseroller på en shoppingkanal.

Les også: Ny bunnotering for Skavlan

Skavlans talsmenn i TV 2 kan heller ikke bare skylde på sånn som at «Lindmo» har drahjelp av «Nytt på nytt».

TV-formater blir smalere og smalere. Jo klarere målgruppe, jo bedre gjennomslagskraft. Å ha en definert målgruppe hjelper «Ex on the Beach», og hadde nok hjulpet «Skavlan» også.

I stedet vil «Skavlan» leve videre på den gamle hederstittelen «Skandinavias talkshowkonge», og frir til både norske og svenske seere.

Han får kjeft på begge sider av Svinesundbrua for å favorisere det andre landets publikum. Det er umulig å gjøre alle til lags. Men en talkshowstørrelse av Fredrik Skavlans format burde ha magnetisk kraft til å trekke mange seere, selv på TV 2, minst 350.000 – altså halvparten av «Lindmos» publikum.

At Skavlans program også prøver å trekke seere med utenlandske gjester med egen agenda og egne produkter å promotere har heller ikke hjulpet. Var norske seere veldig interesserte i Uma Thurman? John Bon Jovi? Amanda Knox? Svaret er – ikke mange nok her til lands. (I Sverige har «Skavlan» fortsatt taket på publikum).

Seertallene viser at seerne her hjemme var mye mer interessert i de norske gjestene som Anne Lindmo hadde i stolen. Det kan ikke Fredrik Skavlans redaksjon ta lærdom av. De må fortsatt forsøke å sette sammen en gjesteliste som kan fenge både en norsk og en svensk seergruppe.

Nå vil de norske seerne til og med få programmet servert en dag etter svenskene. Det er ikke sikkert det gagner interessen for «Skavlan».

Over nyttår må Fredrik Skavlan dele lørdagskvelden med Dorthe Skappel og «God kveld, Norge». Forhåpentligvis slipper han å dele gjestene med henne også.

Mer fra Dagsavisen