Nyheter

811 tyveri-anmeldelser i år

Nokas: – Vi kan si med full sikkerhet at folk stjeler hver dag, både på kjøpesenter og i butikker generelt.

Flere ganger i døgnet må ansatte i ulike vekterselskap bistå ansatte i butikker i uoversiktlige eller truende situasjoner.

– Det er jo klart at det ikke er like alvorlig hver gang noen kontakter vekterne på kjøpesentrene, ofte kan det bare være at de trenger et ekstra par med øyne om det er mange i butikken, eller at de trenger noen til å passe på mens de går på et lager, for eksempel, forklarer kommunikasjonssjef i Nokas Ådne Mauritzen til RA.

Nokas har en avtale med Olav Thon eiendomsselskap, som eier flere store kjøpesenter i Rogaland, blant annet Amfi Vågen i Sandnes og Kvadrat. 
Mauritzen forklarer at vekterne    først og fremst er del av en servicefunksjon for publikum på kjøpesentrene.

– Publikum skal føle seg trygge, og vi skal ha en tydelig tilstedeværelse. Det er et viktig forebyggende tiltak, og det skaper en trygghet. Videre har vi også oppgaver som går ut på å assistere og hjelpe de ansatte i butikkene, om det oppstår situasjoner hvor de tilkaller oss, forklarer Mauritzen.

LES OGSÅ: Så ofte «bølleringer» folk til 112.

Flere ganger til dagen

– Vi kan med trygghet si at folk stjeler på kjøpesenter, og i butikker generelt, hver eneste dag, sier Mauritzen.

Nokas bruker ikke bare uniformerte vektere, men også sivile, som opptrer som handlende kunder.

– Det er et tiltak vi gjør for å kunne håndtere dette problemet med stjeling bedre, forklarer Mauritzen.

Senterleder for Arkaden Torgterrassen i Stavanger, Elisabeth Schibevaag, bekrefter at også de opplever tyveri daglig.

– Vi har en rekke tiltak på plass for å forebygge. Blant annet synlige vektere både på senteret og i bymiljøet, overvåkingskamera og årlige svinn og tyverikurs for butikkmedarbeidere. Vi samarbeider også med en rekke instanser som uteseksjonen når det gjelder mindreårige, vi støtter natteravnene og har disponert møteplass for konfliktrådet, forklarer Schibevaag.

Hun sier at på Arkaden tilkalles Securitas i snitt to ganger til dagen, av butikkansatte.

– Det er mest i forbindelse med butikktyveri og uvelkomne gjester, sier Schibevaag.

LES OGSÅ: Mann (28) drepte faren (55) med brannslukkingsapparat.

811 anmeldelser 

RA har fått tilgang til tall fra politiet, som viser at så langt i 2019 har det vært 811 anmeldelser av tyveri fra butikk eller andre salgssteder i Rogaland. Dette inkluderer også tyveri fra personer i salgslokaler (som kafe og butikk), samt både grove og mindre tyveri. I 2018  ble det registrert 881 anmeldelser for tyveri. Det er viktig å merke seg at tallene fra 2019 er til og med 2. oktober 2019, og ikke endelige tall for 2019.

I oversikten fra politiet, kommer det også frem at noen kjøpesenter er mer utsatt for tyveri enn andre. På toppen finner vi Bystasjonen sammen med Amfi Vågen i Sandnes (med 171 anmeldelser i 2019, sammenlagt),  Kvadrat (med 124 anmelder i 2019), og Arkaden Torgterrassen (med 104 anmeldelser i 2019).

– Vi har gode rutiner 

Senterleder for AMFI Vågen i Sandnes, Bente Hetland, sier at de har enormt gode rutiner på sikkerhet på kjøpesenteret.

– Det er en stor kostnad forbundet med det, men det er viktig for oss, og det er verdt det. Når vi har beliggenhet midt i et sentrum må vi beregne at vi må ha litt ekstra vakthold, sier Hetland.

Hun kan si seg enig med de andre, at også på AMFI Vågen blir tyveri begått hver dag, gjennomsnittlig.

– Vi gjør mye forebyggende. Vi jobber for at senteret skal være åpent og oversiktlig, vi har uniformerte og sivile vektere, og vi har nulltoleranse for tyveri. Alt blir anmeldt, sier Hetland.

LES OGSÅ: Gir ut gratis bakervarer: – nå leter de etter nye mottakere.

Kilden: – Vekter til stede

Senterleder på Kilden, Marianne Madland, forklarer at de har vekter til stede i hele åpningstiden til senteret.

– Våre butikker blir godt ivaretatt. Butikkene bruker vekter hvis de føler seg utrygge, eller hvis det er tyveri. 
Madland sier de har perioder hvor de opplever tyveri hver dag, mens de og har perioder hvor det ikke skjer så ofte. Hun roser butikkarbeiderne og vekterne, som er observante.

– Vekterne er så å si på stedet i det ansatte tilkaller dem, sier Madland. 
Når RA spør om råd ansatte burde forholde seg til hvis de opplever en truende situasjon, sier Nokas-Mauritzen at det viktigste er å beholde roen.

– De må prøve å håndtere situasjonen på en rolig måte. De må og be om assistanse, slik at vektere kan komme å hjelpe.

Mer fra Dagsavisen