Nyheter

500 nye elsykler til storsatsing på Nord-Jæren

Neste sommer står etter planen 500 nye elsykler klare for bruk på Nord-Jæren.

Torsdag formiddag hadde prosjektleder Randi Markvardsen i Bysykkelen møte med 12 kommuner i Rogaland. 750 elsykler med ny teknologi er på vei. Dagens sykler skal etter planen selges.

– Vi har med oss det som fungerer med dagens sykler, og velger bort det som ikke fungerer så godt, sier prosjektlederen til RA.

Åtte nye kommuner med

Statlige midler sørger for en kraftig satsing i Rogaland.

– Vi i Bysykkelen har lagt til rette for at kommunene enkelt kan søke om midler gjennom ordningen Klimasats, vi har invitert alle i Rogaland med. Nå blir åtte nye kommuner med i elsykkelprosjektet, og alle har fått midler. Vi er den regionen som har fått mest midler, sier prosjektleder Randi Markvardsen til RA.

Elsyklene er ikke lysår unna. Anbudsprosessen er gjort unna, danske Kildemoes er produsenten.

– Jeg regner med at syklene er på plass neste sommer, sier hun.

I november var det 215 daglige turer med bysykler på Nord-Jæren.

– Litt liten bruk?
– Vi har ikke like stor andel som Oslo, men sist måned er det registrert 6437 turer, og tallet vokser stadig. Vi ser en formidabel økning her. Oslo er som by dessuten rigget på en annen måte. 64 prosent av turene i vårt distrikt er jobbreiser, sier Markvardsen.

Blir busskortbonus

Fylkestinget vedtok tidligere denne uken å legge inn gratis bruk av bysykler for dem som kjøper ungdomskort eller studentkort hos Kolumbus. Spørsmålet som melder seg er om kapasiteten er stor nok fra starten.

– Det blir mer rift om syklene, men syklene skal bli mer og mer integrert i kollektivtilbudet, og vi må begynne et sted. Ingen i Norge, kanskje ingen i verden, har kommet så langt som oss i å integrere elsykler i kollektivsatsingen, og så må vi se ungdommens behov underveis, sier Markvardsen, og peker samtidig på at den teknologiske utviklingen på området vil gå raskt.

Hun ønsker seg langt flere bysykler ute i de ulike bydelene.
– For at bysykkelordningen skal fungere best mulig, er bysykler ute i bydelene helt klart et prioritert område, sier Markvardsen.

FNB vil flytte penger

FNBs gruppeleder Frode Myrhol vil flytte sykkelpenger for å få flere stasjoner for elektriske bysykler ut i sentrumsnære bydeler i Stavanger.

Folkeaksjonen nei til mer bompenger vil bruke 5 av de 20 millioner kronene som er satt av til sykkelsatsing i Stavangers kommunebudsjett årlig til å opprette flere stasjoner for elektriske bysykler i bydelene. Partiet har foretatt denne prioriteringen i sitt alternative forslag til handlings- og økonomiplan i Stavanger kommune for de neste fire årene.

– Jeg tror vi får bedre effekt av å handle inn flere bysykler enn for eksempel å male gater røde, sier Myrhol til RA.

I dag er de fleste bysyklene i Stavanger plassert i selve sentrumskjernen.

– Hvis vi hadde flere sykler i sentrumsnære bydeler, hadde vi nok blitt kvitt noen av de unødvendige korte turene med privatbil, sier FNB-lederen.

Utvidet tilbud

Han peker på at fylkestinget har vedtatt at bysykkelordningen blir en del av ungdomskortet og studentkortet, på lik linje med HjemJobbHjem.

– Dette betyr at det er viktig å få opp antallet elsykler, sier Myrhol.

Han peker på at mangelen på bysykler ute i bydelene gjør at folk velger bil. Dessuten gjør de mange sykkeltyveriene i Stavanger at mange kvir seg for å sette fra seg

både elsykler og vanlige sykler.

– Jeg kjenner til en som bor på Storhaug, og som jobber ikke langt fra togstasjonen på Bryne. Han velger likevel bil, fordi han ikke vil bruke egen sykkel ned til Paradis stasjon. Der er sykkelen gjerne stjålet før én uke er omme. Hvis vi i stedet hadde hatt en bysykkelstasjon nær ham på Storhaug, kunne han brukt den, sier Myrhol.

Brukes lite

Han peker også på at det ikke er veldig høy frekvens på bysykkelbruken. Tall som ble lagt fram for Styringsgruppen for Bymiljøpakken i forrige uke viser at det i oktober 2017 ble gjennomført 177 turer med bysykler daglig. I oktober 2018 var tallet 214, og i november i år én mer, 215 daglige turer.

– Syklene er tunge, og har ikke dagens teknologi, sier Myrhol.

Han mener Stavanger kommune også bør ta initiativ for å få til sykkelparkering i parkeringsanlegget under Domkirkeplassen.

– Stavanger kommune må i tilfelle avklares med de andre eierne, sier Myrhol.

Det er viktig å få opp antallet.
Frode Myrhol, FNB

Stadig flere sykler

Økningen i bruken av sykler er formidabel.

Svært mange holder oppe dampen også i november.

Sykkelpasseringer måles i ti tellepunkter av og i Stavanger kommune, dessuten har Statens vegvesen egne målinger på andre tellepunkter.

Totalt er økningen på Stavangers målinger på hele 56 prosent fra oktober 2017 til oktober 2018, fra 94.350 passeringer til 147.487 passeringer. Økningen er særlig merkbar i Sørmarka (77 prosent) og Forus vest (88 prosent).

Interessant å merke seg er det også at svært mange tråkker på også i november, 130.571 passeringer er registrert i forrige måned i Stavanger-målingen.

Statens vegvesens tellepunkter viser totalt 31 prosent økning i daglige reiser siste år. Bybrua (42 prosent), Vassbotn (41 prosent) og Lura (40 prosent) er steder som utmerker seg med stor økning.

Fakta om Bysykkelen: 

Stavanger, Sola, Sandnes og Randaberg har hatt bysykkelordning med elsykler siden 2014.

I går hadde prosjektleder Randi Markvardsen i Bysykkelen møte med 12 kommuner i Rogaland. Åtte nye kommuner blir med i ordningen, Eigersund, Hå, Time, Klepp, Gjesdal, Strand, Karmøy og Haugesund. Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg har allerede ordningen.

750 elsykler med ny teknologi er på vei, 500 av dem til Nord-Jæren. Dagens sykler skal etter planen selges.

Syklene skal produseres i Asia i regi av den danske DBS-eieren Kildemoes.

I oktober 2017 var det 177 daglige turer med Bysykkelen på Nord-Jæren, i oktober 2018 var det 214 daglige turer, og i november var det 215 daglige turer. Sist måned er det registrert 6437 turer.

Fylkestinget vedtok tidligere denne uken å legge inn gratis bruk av bysykler for dem som kjøper ungdomskort eller studentkort hos Kolumbus.

Tirsdag ble Bysykkelen tildelt Rogaland fylkeskommunes miljøvernpris for 2018.

Mer fra Dagsavisen