Nyheter

– 160 kroner? Det var veldig dyrt

Passasjer Eva Duddeck reagerer på stive Flybuss-priser i Stavanger, og ville tatt rutebuss til flyplassen på Sola dersom det hadde vært en mulighet. Og det kan det bli – men ikke med det første.

LES OGSÅ: Venstre vil ta grep mot stive flybuss-priser (RA+)

– Sist gang jeg tok Flybussen til flyplassen på Sola kostet det 120 kroner én vei. Hvis det nå koster 136 kroner, så er det ganske dyrt, sier Flybuss-passasjer Eva Duddeck på Byterminalen i Stavanger. Med sønnen Iggy på 15 måneder i bæresele på magen venter de på Flybussen som skal frakte dem de om lag 15,5 kilometerne det er til Stavanger lufthavn Sola.

– 136 kroner er hvis du har forhåndsbestilt billetten på nett. Den koster 160 kroner hvis du betaler på bussen. 

– 160 kroner?! Det var veldig dyrt. Og jeg skal nå betale på bussen.

– Dårligere og dyrere

Som RA skrev i går er Flybussen i Stavanger i dag uten konkurranse med sin direkterute til Stavanger lufthavn, Sola. Heller ikke rutebuss finnes som et alternativ fra Stavanger. Samtidig er tilbudet både dårligere og dyrere enn i for eksempel Bergen, uttalte Kjartan Alexander Lunde, fylkesordførerkandidat for Venstre i Rogaland.

Han begrunnet dette slik: I Bergen er avstanden mellom sentrum og flyplassen på Flesland nesten 17 kilometer, altså litt lengre enn fra Stavanger til Sola, men i Bergen kan de reisende få en voksenbillett til en lavere pris, fra 115 kroner, ved å forhåndsbestille på nett.

I Bergen har de dessuten bybanen som et alternativ til Flybussen, slik at bergenserne kan komme seg ut til Flesland for 38 kroner.

Venstre vil derfor vurdere å få mer konkurranse på strekningen, både i form av å vurdere å tildele en ekstra konsesjon for flybusskjøring, men også å se på mulighetene for å la mobilitetsselskapet Kolumbus sette opp en direkterute fra Stavanger til flyplassen.

Kolumbus er hundre prosent eid av Rogaland fylkeskommune, men fra politikerne er det et ønske om at noen ruter skal være kommersielle, som Flybussen og Kystbussen, uttalte Grethe Skundberg, kommunikasjonsdirektør i Kolumbus til RA i går. 
Denne føringen bekreftes av Arne Bergsvåg (Sp), leder av samferdselsutvalget i Rogaland fylkeskommune.

–Strategien vår er at der det er et grunnlag for å drive kommersielt, så er det ønskelig. For eksempel har det også vært diskutert hvorvidt det skal gå rutebusser til Preikestolen, sier han.

– Men er det ønskelig at kun én kommersiell aktør skal stå for busstilbudet til flyplassen?

– Det er jo klart at det sikkert kunne vært ønskelig med mer konkurranse, men å sette opp en subsidiert rute er ikke aktuelt i første omgang, sier han, og kommer med en todelt begrunnelse for det.

For det første vil en direkterute fra Stavanger til flyplassen koste fylkeskommunen dyrt.

–Slik ståa er med bymiljøpakken nå, vil ikke det være tilrådelig.

Med dagens veinett vil det dessuten bli en lang og kronglete rute med mange stopp for å fange opp de mange passasjerene som bor spredt.

50 kilometer med bussvei

Men på sikt vil en rute komme på plass. I den bompengefinansierte Bymiljøpakken er  den 50 kilometer lange bussveien det største prosjektet. Veien vil strekke seg fra Tananger og Kvernevik til Stavanger sentrum, og derfra sørover mot Forus, Sandnes og Vatne.

Prosjektet består totalt av tre bussvei-linjer, hvorav to av dem skal stå klare i 2023. Deretter skal en tredje linje kobles på, og den ender på Stavanger lufthavn. Dermed vil det være naturlig med en rute fra Stavanger til flyplassen, påpeker Bergsvåg.

Langt mer positiv er han til Venstres forslag om å vurdere mulighetene for å tildele en ekstra konsesjon til kjøring av flybuss. Dette er partiet åpne for å se nærmere på.

Det vil også Høyre med fylkesordførerkandidat Ole Ueland i spissen.

– I Høyre tror vi at konkurranse i utgangspunktet er bra, og kan det bedre tilbudet er vi positive til økt konkurranse på denne ruten, sier han til RA.

Gjerne billigere

Samtidig påpeker han at partiet er opptatt av at det må være et tilstrekkelig passasjergrunnlag dersom flere aktører skal slippes til.

– Vi må passe på at det ikke blir for mange som skal kjøre samme rute. Da risikerer vi at ingen tjener på det, sier han. 
Rutebuss fra Stavanger til flyplassen, er Ueland mer skeptisk til.

– Vi ønsker ikke å bruke av fylkeskommunale midler for å drive flybussrute. Det har vist seg at det er mulig å gjøre dette kommersielt, og vi har andre ruter som er viktigere å prioritere, sier han.

Andreas Bjelland Eriksen (Ap), nestleder i samferdselsutvalget i Rogaland fylkeskommune, er enig.

– Utgangspunktet for strategien nå er at flyplassen betjenes av et kommersielt tilbud, og det ligger fast.  Men vi utelukker ikke at det kan være aktuelt med en bussrute i regi av Kolumbus på sikt, sier han, som mener at dagens busstilbud fra Stavanger til flybussen er bra, men at det gjerne kunne vært rimeligere.

– Å tildele en ekstra konsesjon kan være et interessant virkemiddel for å få til det.

Rutebuss

Flybussen i Stavanger drives av operatøren Boreal. Kristen Kildal, divisjonsleder for fly- og ekspressbuss i selskapet, uttalte til RA i går at de 15. juni i år ble nødt til å sette opp billettprisen 13 prosent som følge av økte driftskostnader. Det er noe mer enn konsumprisindeksen. Fordi selskapet drives kommersielt, står de utenfor støtteordninger og subsidier.

Samtidig framholdt han at flyselskapet tilbyr flere goder for kundene, som rabattordninger for honnør og studenter. Barn reiser dessuten gratis med foresatte.

Passasjer Eva Duddeck er på sin side ikke i tvil om hva hun ville valgt dersom det hadde vært flere bussalternativer å velge mellom.

– Jeg hadde tatt rutebussen. Absolutt, sier hun.

Mer fra Dagsavisen