Salgssjef Kjartan Salvesen i Viking forteller at klubben fortsatt er noen millioner unna å dra inn de 43 millionene de har budsjettert med i samarbeidsavtaler i 2017. Han har likevel et berettiget håp om å få budsjettet i havn i løpet av sesongen. Spesielt om laget leverer sportslig. FOTO: ROY STORVIK

13 prosent unna budsjettmålet

13 dager før seriestart opplyser salgssjef Kjartan Salvesen at Viking mangler rundt 13 prosent på å nå sitt mål om 43 millioner i kommersielle inntekter i 2017.

Følg RA Sporten på Facebook!

Det tror han kan gå i løpet av året, spesielt om klubben får litt sportslig drahjelp. 

De mørkeblå har vært gjennom en større strukturendring i sitt arbeid mot sponsormarkedet de siste årene.Dette har kommet som en naturlig konsekvens av lavkonjunkturen som har rammet regionen.

LES OGSÅ: Sterk start av Vikings trenerduo

Finner sitt naturlige nivå

Det er nå langt rimeligere å komme seg inn som sponsor i Viking enn det har vært før. Deter i ferd med å gi klubben et større sponsornettverk – samtidig som inntektene synker.

– Vi rigger oss for de neste fem til ti årene med omstillingen vi nå er i ferd med å gå gjennom, sier Salvesen til RA.

Klubbens budsjett i 2017 er ytterligere noen millioner kroner under tallet fra 2016. Salvesen erkjenner at det høyst sannsynlig vil bli en nedgang i inntektene sammenlignet med 2016.

– Men vi er i ferd med å finne det naturlige nivået for Vikings situasjon og markedet vi lever i, sier salgssjefen.

Salvesen og Viking har fått kjørt seg hardt de siste årene. Det er ikke noen hemmelighet. Samtidig ser Salvesen nødvendigheten av det som måtte komme.

Det sportslige vil spille inn

At klubben fortsatt mangler en del på å nå sine budsjettmål før seriestart er heller ikke veldig uvanlig. Selv om det ideelle er å ha alt på plass til sesongstart, er det gode muligheter til å nå 43 millioner kroner i løpet av sesongen.

En god start på sesongen vil i så måte kunne bidra.

– Vi har satt vårt budsjett og holder på å lande avtaler fra årets sesong. Vi er i rute til å nå budsjett, men sesongen vil avgjøre om vi når det. For oss er det viktig med en oppløftende sesong og et lag som gir gass. Det vil holde interessen oppe for Viking, slår Salvesen fast overfor RA.

LES OGSÅ: Appiah ga klart svar

Kortsalget har flatet litt ut

Når det kommer til salg av sesongkort tror publikumsansvarlig Einar Grøttem at Viking kan selge like mange faste seter som i fjor, men de klarer det neppe til seriestart.

I fjor solgte Viking 5500 sesongkort, men klubben tok i vinter grep med en større omstrukturering og lavere billettpriser.

I januar meldte klubben om 15 prosent høyere salg enn i 2016. Det har nok flatet noe ut nå.

– Vi har ikke noen endelige tall, men det ser ut for at vi kan komme opp mot fjoråret. Da solgte vi 5500 sesongkort, sier  Grøttem.

Han forteller at status quo fra 2016 er sammenfallende med budsjettmålet for 2017.

– Men vi hadde selvsagt håpet å øke noe. En god sportslig start på sesongen kan hjelpe.

Normalt betyr spillersigneringer mye for sesongkortsalg.

De har det åpenbart vært få av denne vinteren.

LES OGSÅ: Slik var Viking-Sandnes Ulf

Tilskuersnitt Viking siden 2010:
2016: 8813
2015: 10.272
2014: 10.014
2013: 10.284
2012: 9894
2011: 10.255
2010: 11.529
Kilde: NIFS.no