Nyheter

1100 utstillere kjemper om oppmerksomheten på ONS

Med om lag 1100 utstillere på ONS er kampen hard om å stikke seg ut i mengden. Nord-Norge satser på å mette ganer, andre kjører opp og ned i heis.

Anslagsvis 1100 aktører innen olje, gass og teknologi fyller i år de 33.000 kvadratmeterne med kongress-og idrettshaller på oljemessen ONS på Tjensvoll. I kampen om oppmerksomheten til de tusenvis av besøkende er det enkelte som svir av millioner. Andre er langt mer nøkterne.

Utstillingen «Nord-Norge» er blant utstillingene som det lagt betydelige ressurser i. Standen representerer 150 deltakere fra 60 selskaper i Nord-Norge. Ett år har det tatt å planlegge utstillingen på nærmere 300 kvadratmeter og til en prislapp på 5 millioner kroner. Standen har både en prosjektleder, et reklamebyrå og en egen styringsgruppe i ryggen. Sistnevnte ledes av Kjell Gjæver, daglig leder i Petro Artic.

LES OGSÅ: Kronprins Haakon minnet ONS-publikummet om klimaendringene (RA+)

Sild fra Nord-Norge

– Hvorfor satser nord-norske bedrifter så stort på en oljemesse i Stavanger?

– Som dere sikker har sett er stemmen fra nord viktig i den norske diskusjonen i olje og gass. Man kan fort få inntrykk av at vi i Nord-Norge er imot dette. Men jeg vil si tvert imot. Med denne standen ønsker vi å løfte fram stemmene fra nord som virkelig heier på næringen, jobber i næringen og som ønsker å jobbe i den, sier Gjæver til RA, som denne onsdagen snart skal få få en smakebit fra den provisoriske bardisken på utstillingen. Der disker en egen kokk opp med smaksprøver på reinsdyrkjøtt og sild, selvsagt fra Nord-Norge. De besøkende kan også slukke tørsten med en flaske med arktisk vann, samt drikke kaffe fra pappkrus med midnattsolen på.

– Hva konkret får dere ut av å vise dere fram på ONS?

– Det handler om alt ifra å inngå kontrakter, skape nettverk som kan føre til jobber og skape allianser med andre selskaper.

Også TESS er blant dem som i år har slått på stortromma. På sin 114 kvadratmeter store stand har de installert et 7.000 liters basseng hvor de demonstrerer sine såkalte bunkringsslanger. Størst er standen til Schlumberger, som er på hele 368,75 kvadratmeter.

LES OGSÅ KOMMENTAR: Kinas kullknuser

Torgeir Buodd er daglig leder i Reglo, og skaper oppmerksomhet på ONS ved å kjøre opp og ned i heis.

Torgeir Buodd er daglig leder i Reglo AS, og skaper oppmerksomhet på ONS ved å kjøre opp og ned i heis. 

Går på trykkluft

Langt mindre penger har Tønsberg-firmaet Reglo AS puttet i utstillingen sin på 9 kvadratmeter. De har likevel fått flere besøkende til å stanse opp. Her kjører nemlig daglig leder Torgeir Buodd opp og ned i en kanarigul arbeidsheis designet for oljerigger.

– Utfordringen på oljeriggene er at man må bruke mye stillaser for å gjøre jobber i høyden. Da vi fikk forespørsel fra en av de store oljeaktørene om vi kunne finne opp en lift til å gjøre jobben, kom vi opp med denne, sier Buodd og peker på nyvinningen som går på trykkluft og som kan ta ham opp i høyder på fem meter.

I dag har Reglo seks lifter på Equinor-rigger, ifølge Buodd. 

LES OGSÅ: Rekordmange studenter tok turen til ONS (RA+)

Litt action

– Hvor mange ganger har du tatt heisen opp og ned i dag?

– Det har blitt noen ganger. Det må være litt action på stand for at man skal vekke interesse, sier han.

Prislappen for standen «er noen tusenlapper», og utstillingen har bare tatt en halvtime å rigge opp, opplyser han.

– Er det verdt å bruke tusenvis av kroner på å vise seg fram på ONS?

– Det gjenstår å se. Dersom vi får to salg, er kostnaden for å stå her dekket for vår del. Det regner jeg med vi får. Men foreløpig er det vanskelig å si hva messen gir oss tilbake av salg på lang sikt.

Anmoder til nøkternhet

Markedsdirektør i ONS, Jon Are Rørtvet, peker på ONS som et viktig utstillingsvindu for bransjen.

– I denne bransjen som alle andre er det en tøff konkurranse om kunder og talenter. Her det både små og store aktører som vil vise seg fram, og som jeg mener gjør det på en særdeles god måte. Dette bidrar til å skape en unik møteplass, sier Rørtvet.

At aktører bruker store summer på messer er ikke unikt for oljebransjen, framholder han.
 
– Det som er kjekt i år er at vi ser en del gjenbruk på utstillingene. Her er det flotte og innovative løsninger uten at man har lagt for mye penger i potten. Vi anmoder dessuten til nøkternhet, sier han.

Mer fra Dagsavisen