Det var i høst at Ariel Foto tok bilder av klassen til eldstedatteren som går på Forus videregående. Noen uker senere dukket det opp en konvolutt med bilder i postkassen, jenta hennes var ikke med på bildene. Litt senere kom det en konvolutt til fra Ariel Foto, denne gangen med portrettbilder av jenta hennes.
- Vi ønsket ikke bildene, så vi samlet dem i en pakke og sendte dem tilbake, vi hadde heller ikke bedt om å få disse bildene, forteller Angell-Olsen oppgitt.
Inkasso
En stund senere kom reaksjonen. Et brev fra Lindorff med krav om å betale 1287 kroner for skolebildene.
- Inkassobrevet var adressert til jenta mi og beløpet må ha vært mange ganger større enn det beløpet vi egentlig skulle ha betalt. Dette er en utspekulert måte å tjene penger på, sier Angell-Olsen.
- Hva kunne vært gjort annerledes hos Ariel?
- Det burde være opp til oss kunder om vi vil ha produket. I dag blir en påtvunget bildene. De kommer uansett om man ønsker dem eller ikke. Det burde vært en aktiv handling fra kundene om de vil kjøpe bildene, mens i stedet spekuleres det i kundenes travle hverdager, mener Angell-Olsen.
Hun har også to tvillinger som går på barneskolen, da de ble fotografert sist, fikk familien tilsendt dobbelt opp med bildeserier fra Ariel Foto.
- Som om vi ønsket dobbelt opp. Håpløst og ikke særlig miljøvennlig, mener Angell-Olsen.
- Umulig
Driftsleder Sissel Thome hos Ariel Foto forteller at de aldri sender ut noen produkter som ikke har blitt bestilt.
- Vi har to måter å bestille bilder på, enten via gjennomsyn på nettet, eller ved å fylle ut en svarslipp som sendes via posten. Det blir alltid sendt brev hjem til foreldrene ved fotografering også, forteller Thome.
Angell-Olsen holder likevel på at hun ikke har sett verken noen slipp eller bildene til gjennomsyn.
- Vi har aldri bedt om dette produket, sier Angell-Olsen.