I første omgang fjernes momsfritaket ved kjøp av elbil på den delen av kjøpesummen som overstiger 500.000 kroner fra og med 1. januar. 2023.
Det betyr at biler som koster mindre enn 500.000, foreløpig fortsetter som før – med fullt momsfritak. Kjøper du en elbil med levering i år vil hele kjøpesummen fortsatt være fritatt for moms.
Regjeringen foreslår også å likebehandle elbiler i firmabilbeskatningen og å innføre full omregistreringsavgift for elbiler.
For å bevare engangsavgiften som inntektskilde for staten foreslås det en ny vektavgift som skal gjelde alle personbiler.
– Drøyt
– Det er drøyt av regjeringen å foreslå en ny kjøpsavgift på elbiler, samtidig som de vil at flere skal velge elbil. Å innføre en vektavgift er en rekkeviddeavgift fordi batteriene veier. I sum er dette en dobbel avgiftsøkning på elbiler fra nyttår, fordi denne avgiften kommer i tillegg til moms, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i Naf.
Også Elbilforeningen reagerer.
– Dette er tidenes dårligste elbilbudsjett! Regjeringen gjør elbiler dyrere å kjøpe og bruke. Dette er en kraftig brems for elbilsatsingen i Norge, sier generalsekretær Christina Bu.
– Dårlig for miljøet
Bilimportørenes Landsforening mener konsekvensen blir at gamle biler med høye utslipp vil forbli på veien.
– Dette er svært alvorlig når vi skal kutte klimagassutslippene med minst 50 prosent innen 2030. Jeg forventer at SV vil stå opp for klimaet i budsjettforhandlingene, sier direktør Erik Andresen.
Regjeringen er avhengig av støtte fra SV for å få statsbudsjettet gjennom i Stortinget.
[ Dette får Rogaland i statsbudsjettet: Vassøy- og Kvitsøy-ferja blir gratis ]