I budsjettforslaget for 2022 går regjeringen inn for å videreføre momsfritaket for elbiler uendret.
Elbilsalget fortsetter å vokse, og salget av miljøvennlige biler vokser raskest i typiske distriktsområder.
– De rødgrønne lover elbilmoms som vil gi bråbrems i for elbiler i distriktene. Nå går vi i spissen for å fortsette den norske elbilsuksessen. Venstre er den fremste garantisten for at folk fremdeles skal ha råd til å kjøpe seg en god og driftssikker elbil når tiden er inne for bilbytte, sier næringsminister Iselin Nybø (V), som også er toppkandidat for Venstre i Rogaland.
[ Iselin Nybø: Kampen mot sperregrensen ]
Vil øke momsen
Både Ap, SV og Sp går til valg på å innføre moms på elbiler som koster mer enn 600.000 kroner. Dette utgjør over 17 prosent av elbilene som selges i dag, opplyser næringsministeren i en pressemelding torsdag.
– En avgiftsøkning fra 1. januar 2022 vil gjøre det mindre attraktivt å velge elbil for folk som bor i distriktene. Der har man ofte har behov for større biler med lang rekkevidde, bedre lasteplass og tilhengerfeste, sier Nybø.
Elbilandelen øker - det må fortsette
En rekke fylker har hatt en meget lav andel elbiler i nybilsalget. Nå øker dette i alle fylker, og alle mest i distriktsområder.
– For Venstre er det viktig å bevare elbilfordelene lengst mulig. Det er helt avgjørende for å nå målet om at hundre prosent av nybilsalget i 2025 skal være nullutslippsbiler, sier næringsministeren.
[ Sykefraværet i Rogaland øker mest i landet ]
---
Nybilsalget august 2021: Elbilandelen fordelt på fylker
Fylkesoversikt (etter gammel fylkesstruktur): Fylke, elbilandel
• Hele landet, 71,9%
• Østfold, 70,8 %,
• Akershus, 76,9 %
• Oslo, 75,5 %
• Hedmark, 64,4 %,
• Oppland, 64,0 %g
• Buskerud, 62,3 %
• Vestfold, 70,9 %
• Telemark, 67,1 %
• Aust-Agder, 57,1 %
• Vest-Agder, 65,0 %
• Rogaland, 76,3 %
• Hordaland, 80,8 %
• Sogn og Fjordane, 61,7 %
• Møre og Romsdal, 65,3 %
• Trøndelag, 72,4 %
• Nordland, 67,8 %
• Troms, 64,3 %
• Finnmark, 51,3 %