Stavanger — Administrasjonen i Stavanger kommune har utarbeidet forslag til planprogram for Holmen og den østre delen av Stavangers havneområder, og ber om at den legges ut på høring. Torsdag ettermiddag utsatte utvalg for by- og samfunnsutvikling saken, men det er ventet at byens innbyggere snarlig kan få komme med innspill. Utfylling i sjøen og et stort antall nye boliger inngår i planene.
[ Stavanger Oilers får nye naboer i stort nybygg ]
– Gir økt aktivitet
– Innbyggerne får mye større sentrum med nye boliger, arbeidsplasser og byrom langs sjøkanten og trivelige, nye bygater. Samlet sett tror vi at endringene vil bidra til økt aktivitet i sentrum, både for næringsliv, handel, byliv og gateliv, oppsummerer Simon Tamminga, prosjektleder for planprogram for Holmen og Østre havn, overfor RA.

Det skal etter planen fylles ut i sjøen og bygges mye nytt, i tillegg til at havnen skal sikres mot flom og stormflo.
– Sentrumsutviklingen vil tilby en god blanding av arbeidsplasser, handel, tjenester og en god del boliger. Havnefronten vil bidra til at Stavanger igjen skal få en ny forside rettet mot sjøen, og at den trafikale barrieren blir lempet. Den eksisterende byen får bedret kontakt med sjøen, framholder Tamminga.
Mye gravearbeid
Endringene vil føre mye gravearbeid i en periode.
– Utviklingen vil ha lang realiseringstid. Det vil også være en del anleggsarbeid i forbindelse med flomvern, som er nødvendig på sikt. Midlertidige løsninger kan kompensere for arealer som ikke kan brukes med én gang. Her er det samarbeid med mange parter satt i gang, opplyser Tamminga.
Han peker på Sentrumsplanens mål er vekst i samspill med vern, og at havnefronten er pekt ut som et nytt og viktig område for utvikling av Stavanger sentrum, med opptil 115.000 kvadratmeter til nye arbeidsplasser, sentrumsfunksjoner og boliger.
Kan ligne Bjørvika
‘– Havnefronten skal bli til en ny sentrumsbydel som kan sammenlignes med andre viktige attraktive sentrumsprosjekter i havnefronten, for eksempel Bjørvika i Oslo og Laksevåg i Bergen, framholder prosjektlederen.
Målet for planprogrammet er å sikre flomvern og et godt og attraktivt sentrumsmiljø, og sette rammer for å sikre gode helhetsgrep før området detaljplanlegges og bygges ut.
– Vi har stor tro på at når utbygging og opparbeiding av området er ferdigstilt – og dette kan ta mange år), vil folk oppleve at sentrum er blitt større i både utstrekning og tilbud, sier Tamminga.
– Større kundegrunnlag

Byplanleggerne regner med at utviklingen vil ha stor betydning for innbyggere og næringsliv i hele regionen.
– Det vil bli lagt opp til en stor utvikling av nye boliger, arbeidsplasser, kulturtilbud, handel og møtesteder, som vil generere ny aktivitet i form av handel, arbeidsplasser, kulturliv og sosiale aktiviteter, ifølge prosjektlederen, som trekker fram at endringene vil gi et større kundegrunnlag totalt sett.
Nye byrom skal etter planen skapes på menneskenes premisser.
– Det skal også bli lettere å bevege seg til fots og med sykkel, framholder Tamminga, og legger til at bedre tilgjengelighet for buss også blir vektlagt.
Nå avventes innspill før planene for Stavangers nye bydel i havnefronten skal formes.
– Vi ønsker å høre fra andre også hva det viktigste er å få til her. Hvilke kvaliteter må bevares, og hva må tilføres? Har vi tatt de riktige grepene? Vi ønsker også å få å innspill om andre eller flere tema som bør utforskes når området skal utvikles gjennom detaljreguleringsplaner, melder Tamminga.
Nå skal mulighetene granskes nøyere.
– Et viktig dilemma i utviklingen er kvalitet versus økonomi. Vi ønsker innspill på dette fra aktører som har nærhet til og kunnskap om disse problemstillingene, framholder prosjektlederen.
[ Se listen: Slik skal Stavangers sentrum forandres ]
– Mulighetene er store
– Dette er et kjempeviktig planarbeid som omfatter store deler av Stavangers sentrum, og er en oppfølging av sentrumsplanen og andre føringer. Kort sagt blir det et grønnere sentrum, mer sykkel og mindre bil. Mulighetene til endringer er store, sier Rune Askeland (Miljøpartiet De Grønne), som leder utvalg for miljø og utbygging.
Han peker på at utvalg for by- og samfunnsutvikling er fagutvalget som i første omgang vil avgjøre framdrift og føringer, mens miljø- og utbyggingspolitikerne vil ta stilling til detaljer senere.
– Byen sett fra sjøen viktig
– Det er viktig å få på plass rammer for flomvern, for klimaendringene gir havstigning. Et annet viktig område er byggehøyder, og hvordan byen skal se ut fra sjøsiden. MDG ønsker ikke en enorm barriere mellom by og sjø, sier Askeland.
Han vil ikke mene noe krystallklart om administrasjonens forslag for et trafikknutepunkt på Fiskepiren nå.
– Det kan være en god idé. Jeg tror folk vil søke til et samlet mobilitetspunkt der buss, båt og syklende kan møtes. Det viktige er å skape et mer attraktivt sentrum, sier Askeland.

