Debatt

Toget er tilbake – takk og pris!

DEBATT: Det er mye som skal til for at toget går på skinner. Den 12. august er siste dag Jærbanen er stengt, etter oppgradering hele sommeren.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Av: Iselin Nybø, stortingsrepresentant (V)

Vi i Venstre må ta på oss skylden for dette. De siste årene har vi nemlig forhandlet inn milliarder til vedlikehold av jernbanen, i budsjettavtalene med regjeringspartiene og KrF.

Sommerstenging av togstrekninger er et irritasjonsmoment i hverdagen til mange. Pendlerne – som hver dag unngår stamping i kø på vei til jobb – fordi bane er et bedre alternativ. Familiene – som hadde gledet seg til turer uten styr med GPS-en og hyling i baksetet – og heller koser seg med lekerom, aviser og kaffe på toget. Og alle oss andre, som bare hadde tenkt oss en kjapp tur til Egersund eller Ganddal – men som har måttet ta til takke med saktekjørende buss. Oppgraderingen av Jærbanen har likevel vært helt nødvendig.

Over hele Norge har jernbanen forfalt, for lenge. Venstre jobber for mer, raskere og billigere tog. I Rogaland gir vi oss ikke før vi får dobbeltspor hele veien til Egersund. Derfor har det vært en førsteprioritet å få bukt med vedlikeholdsetterslepet. Å reise kollektivt er viktigere enn noensinne. Da må et minstekrav være at de systemene vi allerede har, fungerer. Vi har plusset på jernbanebudsjettene i forhandlinger med regjeringspartiene og KrF hvert år. Bare til vedlikehold har vi forhandlet inn 1,9 milliarder ekstra. Det er denne satsingen som gjør at du og jeg har måttet ta buss for tog hele sommeren, men som vil gjøre reisene våre framover mye smidigere.

Mye måtte gjøres. I pressemeldingen som gikk ut fra NSB før sommeren, listes hele 16 punkt som skulle fikses på strekningen Stavanger – Moi. Det skulle dreneres, slipes, jobbes med signalanlegg og skogrydding, tak skulle skiftes og sviller skulle byttes. Blant annet. Oppgaver har hopet seg opp under rødgrønt styre, og det koster dessverre både tid og penger å fikse. Nå som det faktisk blir gjort, kan vi regne med mer stabilitet i togtrafikken. Færre feil, enklere reiser.

Jærbanen er Rogalands pulsåre. Næringsliv, skoleelever og turister avhenger av den. Fremover vil den bli enda viktigere. Transport er en av sektorene med aller høyest utslipp i Norge, og hvor vi må kutte aller mest. Det er ikke et alternativ å slutte å reise, men de miljøvennlige alternativene må bli flere og mer effektive. Og så må det friste. Folk skal ha lyst til å ta toget!

Venstre er togets beste venn. Vi prioriterer pengene i hvert budsjett. Dobbeltspor er framtiden. Og Venstre er på lag med den.

Mer fra: Debatt