Kultur

Turbildene gir deg status

Friluftsliv er mer trendy og populært enn noensinne. En viktig grunn er at turbildene du poster på sosiale medier både gir sosial status – og utfartsinspirasjon.

– Vi gleder oss veldig over at tilstrømningen til friluftslivet er så bra. Alle medlemsorganisasjonene våre rapporterer om økt interesse, sier generalsekretær Lasse Heimdal i Norsk Friluftsliv, en fellesorganisasjon for 17 norske frivillige friluftslivsorganisasjoner.

Den økte interessen synes også godt i instagram- og facebookfeedene rundt omkring. Glisende mennesker med røde kinn og henda i været på ymse nuter og tinder har formelig har pepret instagram- og facebookfeedene våre i sommer. Det får enda flere ut på tur, mener Heimdal.

Vil ta bilde samme sted

– Sosiale medier har hatt en voldsom påvirkning på friluftsliv i Norge, og er en viktig driver for den økte interessen. Vi merker at folk ofte oppsøker steder der det er fint å ta bilder, som de kan dele videre. Det blir en selvforsterkende spiral. På den ene siden gir oppdateringene inspirasjon til å være mer ute og til å oppsøke nye steder. Men det gir også dem som poster bildene status og positiv oppmerksomhet å vise seg fram i natursammenheng, som et «naturmenneske». Det er rett og slett veldig trendy å være ute på tur, påpeker han.

Natt i naturen

Organisasjonen bruker også sosiale medier aktivt til å inspirere folk til å dra ut på tur selv. Blant annet i forbindelse med den årlige «En natt i naturen»-aksjonen, som arrangeres 1. søndag i september, der du oppfordres til å tilbringe natten ute i den frie naturen, gjerne sammen med barna dine, venner, kjæresten–eller bikkja di.

– I fjor anslår vi at mellom 60.000 og 90.000 mennesker deltok. Vi håper selvsagt på enda flere i år, oppfordrer han.

Les også: Møt årets nye turisttyper! (DA+)

Unge strømmer til

Også i turistforeningen meldes det om stigende turform.

– Vi har sett en økende interesse for å gå på tur og for friluftsliv over flere år, og medlemsveksten bare fortsetter. Spesielt hyggelig er det at det er mange nye, unge medlemmer og mange som tegner familiemedlemskap. De driver friluftstrenden framover, sier Margerethe Assev, kommunikasjonsrådgiver i Turistforeningen.

Også her er sosiale medier en viktig inspirator.

– Vi ser at nyhetene om spektakulære turmål sprer seg lynraskt i sosiale medier, og en selfie fra turen blir stadig viktigere for folk. Dette bidrar til å påvirke hvilke turmål folk velger ut, sier Assev.

Rekordbesøk i juli

DNT kunne også notere seg nytt rekordbesøk på de betjente hyttene i juli.

– De betjente hyttene våre i fjellet har hatt en økning på hele sju prosent, forteller Assev, som tror at det fine turværet også har vært med på å dra tallene opp.

– I tillegg er de mange som har fått med seg Lars Monsens «Minutt for minutt»-tur, der det har vært mye omtale av hytter, friluftsliv og fjellet. Det har nok også bidratt til å skape mer interesse for friluftsliv, påpeker hun.

Turliv for begynnere

En annen trend er at folk går lengre turer. Å gå Norge på langs eller tvers er for eksempel blitt veldig populært.

– Turistforeningen har også lansert mange langturer, kalt signaturer, som du kan gå i en etappe eller dele opp i flere. Det er blitt veldig populært, forteller Assev.

Turistforeningen har også de siste årene arbeidet målrettet for å inkludere folk som ikke er flasket opp på allværsjakke og goretexstøvler fra barnsbein av.

– Det begynner vi nok også å se effektene av framover nå, sier Assev.

Les også: Alternative høstturer – utforsk nye stier (DA+)

Telting populært

Den gode sommeren har også fått flere til å kjøpe sitt eget turtak å søke ly under. Ifølge nettstedet travelbusiness.no, har nemlig også teltsalget tatt av i sommer. På Biltema har de solgt 37 prosent flere telt enn på tilsvarende tid i fjor, og etterspørselen eller campingutstyr i varehusene har økt kraftig.

Mer fra Dagsavisen