Det er mange barn som oppsøker Miniatur Wunderland i Hamburg. Men de fleste er voksne, uten barn. FOTO: BJØRN HUGO PETTERSEN

Størst på smått

Det går alltid et tog når verdens lengste modelljernbane er i bruk. Fem-seks «lokomotivførere» leker med den hele arbeidsdagen.

Det er action overalt og hele tida. Togene tøffer av sted, gjennom byer og landskap i USA og Europa. Noen steder suser små biler på lysegrå veier. På flyplassen i liksombyen Knuffingen er det til stadighet et fly på vei opp eller ned. Og i den skandinaviske delen av den store, lille fornøyelsesparken styrer én mann én modellbåt av gangen. Det gjør han i seks timer i strekk til han blir avløst av en annen modellbåtfører.

Men det er ingen tvil om at togene er hovedattraksjonen i Miniatur Wunderland, som ligger i en tidligere lagerbygning i Speicherstadt, Hamburgs historiske og UNESCO-vernede område.

– Per i dag har vi 13.000 meter med sammenhengende togskinner. Det er verdensrekord. Og større skal det bli, fastslår Marius Roth, som jobber som guide i «Wunderlandet».

Tusenvis av miniscener

Om lag 950 lokomotiver trekker 14.600 vogner langs modelljernbanespor i bygningens tredje og fjerde etasje – og mellom de to etasjene.

Alt styres fra kontrollrommet, der er det er 40-50 skjermer. Noen av dem har informasjon om togene, avganger og eventuelle feil. Andre er overvåkingsskjermer med levende bilder fra sentrale deler av modellsamlingen. Togkontrollørene må nemlig ha oversikt over all infrastruktur i det innfløkte nettverket av togskinner.

I kjent modelljernbanestil er alle togskinner bygget i små verdener med bygninger, bruer, trær, biler og plastfigurer. Figurene, både dyr og mennesker, er arrangert i nesten alle tenkelige situasjoner.

– Det er om lag 230.000 figurer her. Besøkende som ikke synes modelltog er så spennende, leter helst etter morsomme enkeltscener. Dem finnes det mange av om du leter. For anledningen er det forresten mange nissescener rundt omkring. Har du lagt merke til det? spør Marius Roth.

Få flere reisetips på Dagsavisen.nos reiseside

Lava fra Vesuv

Foreløpig består Miniatur Wunderland av miljøer som forestiller områder i Tyskland, Østerrike, Sveits, USA, Danmark, Sverige og Norge.

Mange av scenene i Miniatur Wunderland er naturlig nok hentet fra Hamburg, eksempelvis modeller av byens fotballstadion og det storslagne kulturhuset Elbphilharmonie. I full skala skulle sistnevnte ha vært ferdigstilt for flere år siden, men etter dagens planer innvies det ikke før i 2017.

Også i Miniatur Wunderland sliter de med å fullføre i henhold til skjema. Det nyeste området, Italia, skulle ha vært ferdig, men åpner ikke før om et halvt års tid. Det skyldes blant annet problemer med vulkanen Vesuv.

– De strever med å få lavaen til å flyte fint nedover fjellsiden. Det skal jo se ekte ut. Men det jobbes med saken, sier Roth.

Voksne modelltogtittere

Det er naturlig nok mange barn i Miniatur Wunderland. Barna, som har kommet sammen med fedre, mødre eller besteforeldre, klarer knapt å se seg mette. Hvis ikke øynene deres følger en bil, en båt, et tog eller et fly i bevegelse, er de i oppslukt søken etter noe i mylderet av figurer og scener.

– Jeg hørte det skulle være veldig fint her, og det er det. Vi har vært her i fire timer, og han er langt fra ferdig her, sier moren Ines Hoffmann og smiler til sønnen Kai, åtte år.

Det er imidlertid langt flere voksne – i følge med andre voksne – i «miniatyr-eventyrlandet». To middelaldrende nederlendere gjør seg klar for en guidet tur bak kulissene. De forteller at de er togtittere, noe som i deres tilfelle også innebærer at de er begeistret for modelljernbaner. I tillegg er de interessert i både båter og fly, store som små.

– Vi har flere ganger vært i miniatyrverdenene i Den Haag og Rotterdam hjemme i Nederland, men det er større og mer å se her. Dette er fjerde gangen vi er her, forteller de til guiden Roth.

Modellentusiastene er muligens i flertall blant dem som finner veien til Miniatur Wunderland, ifølge Marius Roth.

– Her i Tyskland er det av en eller annen grunn mange voksne som har en forkjærlighet for modelltog, sier han. (NTB Tema)